ד"ר יגאל בן שלום

חודש ניסן או חודש האביב הוא גם חג החירות, החג המציין את יציאת בני ישראל ממצרים מעבדות לחירות. כך כותב הרמח"ל – הרב משה חיים לוצאטו (1707-1747):
האגודה לטיפוח מורשת יהדות תימן

האגודה לטיפוח מורשת יהדות תימןשנת תש"ף, השנה האזרחית 2020 היא שנת היובל להקמת האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר ע"י קבוצת חברים בראשותו של נשיא האגודה אבא מורי עובדיה בן שלום.

האגודה לטיפוח מורשת יהדות תימןראש חודש טבת מסיים את חג החנוכה ואת השנה האזרחית 2019. האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר מסיימת את שנת הפעילות 2019 בימי עיון ותרבות מסורתיים באילת. במה זו, גיליון חודש טבת היא המסגרת המתאימה לסכם בקצרה את פעילות האגודה בשנת 2019, ולהציג בקצרה את עיקרי הפעילות המתוכננת לשנת 2020.

אנו חוגגים את חג החנוכה כזכר לנצחון היהדות על היווניות, נצחון החשמונאים על היוונים. מכירים אנו שתי דעות שונות לחלוטהאגודה לטיפוח מורשת יהדות תימןין על מלחמה זו ותוצאותיה. הדעה אחת אומרת כי אלמלא פרצה מלחמת החשמונאים ביוונים ולאחר מכן, אלמלא המרד ברומאים, הייתה יהודה שוכנת לבטח עד ימינו אלה.

חודש חשוון מאחד את עם ישראל, בבקשת גשמים. לאחר "תפילת הגשם" בשמחת תורה, מבקשים על הגשם ב ז' בחשוון, דחיית הבקשה נובעת מהרצון להמתין שאחרון עולי הרגל יגיע לביתו. שאילת הגשמים השתרשה ביהדות באגדות עממיות, במסורות מקראיות ותלמודיות החל מאליהו הנביא וחוני המעגל ועד לסיפורים העוברים מדור לדור בקהילות ישראל השונות.

אביא בפני הקורא שני סיפורים מהווי יהודי תימן.האגודה לטיפוח מורשת יהדות תימן

האגודה לטיפוח מורשת יהדות תימןהמעבר מחודש תמוז לחודש אב מעורר בנו את זכרון הבקעת חומות ירושלים בחודש תמוז וחורבן בית המקדש בחודש אב. בספרו סערת תימן, כותב הרב עמרם קרח, בפרק הראשון "מימים ראשונים", אומרים כי "בחרבן בית ראשון נתפזרו מהיהודים וגלו לאי ערב לחציו הצפוני הנקרא חגאז ולחציו הדרומי הנקרא ימן (תימן). יהודי תימן מונים בתשעה באב את שנות הגלות מחרבן בית ראשון בנוסף למנהג שאר עדות ישראל המונים את הגלות מחרבן בית שני.

לאחרונה יצא לאור ספרו החשוב של פרופ' יוסף יובל טובי: "יהדות תימן בצל האסלאם מראשיתו ועד ימינו". בפרק על יסודותיה התרבותיים של יהדות תימן מביא פרופ' טובי את דבריו של פרופ' גויטיין: "בתקופה הקדומה ביותר של יהדות תימן שנוכל לדעתה, זו המקבילה לזמן האמוראים, היא היתה קרובה מאוד ליהדות ארץ ישראל".

עמודים

Subscribe to ד"ר יגאל בן שלום