צנעא

צמיד

לצמידי השמילאת גרסאות רבות, הנבדלות בטכניקה ובעיטורים. טכניקה או מוטיב בולט העניקו לו את שמו. תוספות החרוזים (אזראר או גנאגן) בצמיד הזה העניקו לו את שמו. צליל החרוזים היה אמצעי מאגי להבריח את השדים, שלא אהבו רעש.

צמידים

צמידים חגיגיים מכסף או כסף מוזהב ענדה האישה היהודייה מצנעא באירועים חגיגיים. עבודת פיליגרן פתוח (שבכ) של רוזטות מקומרות ברציפות, מולחמות על בטנת כסף. הכלה ענדה כחמישה זוגות צמידי שמילאת וקבור.

ענק "מהודק לצוואר"

ענק חגיגי מפואר, ייחודי ליהודיות מצנעא. ענדו אותו נערות ונשים, וכן היולדת בטקסי הלידה. הוא היה אחד ממתנות החתונה שאבי הכלה רכש בכספי המוהר, ומשקלו הרב (עד 1 ק"ג) היה עדות למעמד הכלכלי הנכבד של העונדת. המיומנות הגבוהה של הצורפים היהודיים בצנעא ניכרת בפיליגרן ובגרנולציה המעודנים המעטרים את משולשי הקצה (תטאריף) המוזהבים והגדולים. במחרוזות הכסף, המפותלות במרכזן, קוביות מתומנות (מת'מנאת) וחרוזים מגרגירי כסף, המכונים תות, ע"ש הפרי המתוק, סגולה לחיים מתוקים ופוריים. 

ענק "מהודק לצוואר"

על המענקה ראו פריט (03. AHT. 11). למענקה תבנית אחידה אך היה גיוון בגודל הענק ובסוגי החרוזים. ענק זה קטן יחסית, ובו מאפיינים ייחודיים, לא רק משולשי הקצה מוזהבים, אלא גם החרוזים העגולים העשויים בעבודת חוט, ומחליפים את חרוזי תות מגרגירי כסף, לעתים פנינים החליפו את חרוזי הקוביות המתומנות.   

ענק פנינים

ענק הפנינים היה חלק ממערכת התכשיטים המפוארת של הכלה היהודייה מצנעא, שנקראה תשבוך לולו (קישוט הפנינים). הפנינים בעטרה הגבוהה שעל ראש הכלה, בתליוני הרקות משני צדי פניה, ובענק המענקה שנענד יחד עם ענק הלבה על סנטרה, יצרו מסגרת ששיוותה לפניה של הכלה מראה ייחודי בהשוואה לשכנתה הכלה המוסלמית. לובן הפנינים הבוהקות על ראשה רימז על תומתה.

לפנינו גירסה יחידה במינה של מענקה לולו, שכן מחרוזות הפנינים מאוגדות בחרוזי כסף מוזהב (בדומה לעקד מרגאן – ענק אלמוגים).  

Subscribe to צנעא