בלוג יהדות חברה וקהילה
שאלות:
- ח' ב' – רש"י מביא שתי סיבות לשאלה מדוע כתבה התורה 'בהעלותך' לציון הדלקת המנורה?
- ח' ב' – "אל מול פני המנורה" – רש"י: אל מול ‑‑‑‑‑ ‑‑‑‑‑; ולמה? כדי שלא יאמרו ל‑‑‑‑‑ הוא צריך.
- רש"י ח' ט"ז – לשם מה החזרה על המלה "נתונים"?
- רש"י ח' י"ז – "כי לי כל בכור" – מדוע הוחלפו הבכורות בלוויים?
- רש"י ח' י"ט – כמה פעמים חוזר הביטוי 'בני ישראל'? ומה הן שתי הסיבות לכך?
- רש"י ט' י"ח – "ועל פי ה' יחנו" – הענן לא היה נפרש (מסתלק) מהמחנה עד שמשה אומר: "‑‑‑‑‑ ה' ויפוצו אויביך" (י' ל"ה).
- ט' כ"ב – מה פירוש המלה 'ימים'?
- י' ד' – מי הם הנקראים אם בחצוצרה אחת תוקעים?
- רש"י י' י' – "אני ה' א-להיכם" – מכאן למדנו על התפילה ברה"ש: מלכיות, ‑‑‑‑‑ וזכרונות.
- י' כ"ח – 'רועה, חבר וחביב' שייתר פרשה ואת הארגון מחשיב?
- י' ל"ה – מה הן ה'סימניות' לזכרון בפסוק "ויהי בנסוע הארון"?
- י"א ז'-ח' – לח, צלול וזך למרות יובש המדבר, וטעמו כתבלין הכוסבר.
- י"א כ"ו – מה פירוש "והמה בכתובים"?
- י"א כ"ט – מי אמר: נבואה זה פלא, שים אותם בכלא?
- י"ב א' – בלשון 'סגי נהור' קוראים לבחורה יפה ונשית: ‑‑‑‑‑.
למתקדמים:
- ח' ב' – "בהעלותך" – הרמב"ן שואל מדוע ניחם הקב"ה את אהרן דווקא בהדלקת הנרות ולא בעבודות המקדש האחרות; אלא רמז לו לנרות ‑‑‑‑‑ שנוהגים אף לאחר החורבן.
- ח' ד' – "כן עשה" – רש"י עפ"י המדרש: נעשתה מאליה ע"י ‑‑‑‑‑, ואילו הראב"ע: ‑‑‑‑‑ עשאה.
- ח' ו' – "קח את הלויים מתוך בני ישראל" – רש"י: ‑‑‑‑‑ בדברים, ואילו הראב"ע: כי ‑‑‑‑‑ היו עם שאר השבטים.
- שני מקראות המכחישים זא"ז בעניין גיל עבודת הלוויים: ד' ג' – מבן 30, לעומת ח' כ"ד – מבן 25; הראב"ע מתרץ.
- רשב"ם ט' א' ב' – "ויעשו את הפסח" – למה הוצרך להזהירם על הפסח, והרי כבר ציווה אותם בספר שמות?
- ט' ט"ו – "ואנשים אשר היו טמאים לנפש אדם" – במסכת סוכה כ"ה כתוב שֶאלה היו האנשים שנשאו את ארונו של ‑‑‑‑‑; ר"ע אומר: מישאל ואלצפן שעסקו בקבורתם של ‑‑‑‑‑ ‑‑‑‑‑; ואילו הראב"ע כותב שלא ייתכן שלא ‑‑‑‑‑ אנשים בכל יום.
- י' ט' – "וכי תבואו מלחמה" – השל"ה הקדוש מעיר, שהביטוי "הצר הצורר אתכם" אינו רק לאויב חיצוני אלא גם לאויב הפנימי, שהוא ה‑‑‑‑‑ הרע.
- י' ל"ו – ספורנו מפרש את "שובה ה'': תהי ‑‑‑‑‑ פה עמנו.
- י"א א' – "ויהי העם כמתאוננים" – מה הם פירושיהם של רש"י וספורנו?
- ספורנו י"א ב' – "ותשקע האש" – מדוע שקעה האש ולא כבתה?
- ספורנו י"א י"א – "ולמה לא מצאתי חן בעיניך" – לאיזו שיחה עם הקב"ה מתכוון משה רבנו? אור החיים מפרש שמשה מתלונן על כי לא קיבל ‑‑‑‑‑ כדי לשאת עמו בעול.
- אור החיים י"א ט"ז – "אספה לי שבעים איש מזקני ישראל" – והרי היו למשה 70 זקנים עוד במצרים?
- ספורנו י"ב י"ג – "אל נא רפא נא לה" - האם יש הבדל בין שתי מלות 'נא' שבפסוק?
- נא להתבונן בתרגום אונקלוס למלים הבאות. מהי המלה שחדרה לעברית בעקבות התרגום? א. י"א ז': "לזרא" ב. י"א ט"ו: "אם מצאתי" ג. י' י"א: "נעלה הענן" ד. י' ל"א: "תעזוב אותנו" ה. י' ל"ה: "וינוסו" + "ויפוצו" ו. י' י"ד: "דגל" ז. י' ט': "ונושעתם" ח. י' ג': "ונועדו" ט. ט' י"ג: "ולגר" י. ט' ג': "בין הערביים"
- ההפטרה היא מזכריה פרקים ב'-ד', והקשר לפרשה היא ה‑‑‑‑‑. מתי עוד קוראים הפטרה זו?
תשובות
1. א. שהשלהבת עולה מאליה ב. שהיתה מעלה (מדרגה) שעמד עליה הכוהן. 2. נר אמצעי, לאורה 3. נתונים למשא ולשיר 4. על שחטאו בעגל 5. 5 פעמים; להודיע חיבתם, וכן כנגד חמשה חומשי תורה 6. קוּמה 7. שנה 8. הנשיאים 9. שופרות 10. יתרו (חובָב, חֶבר ורעואל) 11. הנוני"ן ההפוכות 12. המן 13. שנשארו שתי הפתקאות שלהם 14. יהושע 15. כושית
תשובות למתקדמים
1. חנוכה 2. הקב"ה, משה 3. קחֵם, מעורבים 4. מבן 30 למשא ומבן 25 לעבודת האוהל 5. ההוא פסח מצרים, וזה פסח לדורות 6. יוסף, נדב ואביהוא, ימותו 7. היצר 8. מנוחתך 9. רש"י: עלילה כדי לפרוש מהשם; ספורנו" על טורח הדרך 10. שיכירו בפלא הלא טבעי11.בתחילת נבואתו: "שלח נא ביד תשלח"; עוזר 12. הם נהרגו ביחד עם חור 13. א. בבקשה ב. כעת 14. א. תקלה ב. שכיח ג. להסתלק ד. שבק ה. לערוק; לבדר (=לפזר; ה'בידור' נועד לפזר את הדעת כדי שנצרוך אותו ללא מחשבה, ותחשבו על זה!) ו. טקס ז. פורקן ח. להזדמן ט. גיור י. בין השמשות 15. המנורה, בשבת חנוכה