בלוג יהדות חברה וקהילה

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ הלך לעולמו בחודש אב התש"ף. השאיר אחריו ספרי הגות ביהדות, פירוש חדשני לתלמוד וזכה לקבל את פרס ישראל למדעי היהדות בשנת 1988. בין הספרים שכתב "חיי שנה" על מועדי השנה היהודית ו"שלושה עשר עלי השושנה" על עולמות ותובנות של "כנסת ישראל" שהיא "כשושנה בין החוחים". לקראת חגי תשרי תשפ"א בחרתי להביא מדבריו על התשובה.

"התשובה היא אחד היסודות הרוחניים הגדולים של האמונה. התשובה אינה מצטמצמת למשמעות הצרה של חרטה על חטא או של תיקון עבירה; במשמעותה האנושית, התשובה היא נקודת השיא של היכולת האנושית לבחור בחירה חופשית". התשובה ויום הכפורים מסמלים את יום השיא של חודש תשרי בצד סמלים אחרים כמו ראש השנה, השופר, סוכות, שמחת תורה וסיום המחזור של קריאת התורה בפרשת "וזאת הברכה". בספרו "הנאום האחרון של משה" מתאר מיכה גודמן את ספר דברים, בין היתר, כנאום המוסרי של משה המדגיש את הצדדים החברתיים של היהדות. וכך הוא כותב: "המפנה החברתי של ספר דברים וראיית הפעולה המוסרית כפעולה דתית, מוצגים אמנם ע"י משה, אדון הנביאים. אך ראייה זו עתידה להתפתח מאוד אצל כמה מצאצאיו הרוחניים של משה – נביאי ישראל. על פי הנביא ישעיהו, לדוגמה, קישר בין צדקה לקדושה: "ויגבה ה' צבאות במשפט והאל הקדוש נקדש בצדקה". הצדקה היא הפולחן החדש. מקדשים את האל לא באמצעות הטקס הקדוש, אלא על ידי המעשה הצודק".

ראש השנה תשפ"א, מציין את המעבר ממשבר שהתחיל ערב פסח תש"ף, משבר מגפת הקורונה.

ראשיתו אנו יודעים ואחריתו מי ישורנה? עד מתי ילווה אותנו משבר זה, הפוגע בנו בכל תחומי החיים. בבריאות, בחינוך, במערכות השלטון, ביחסים בין אדם לחברו, בין אדם למעסיקו, ביחסים במשפחה, בניתוק בין סבים וסבות מילדים ונכדים ובריחוק חברתי. כאשר נשמע קול שופר בראש השנה האם יהיה זה קול מבשר טוב או קול יגון ואנחה?. סופו של משבר?, או גל נוסף של מחלה לקראת החורף, שיבוא אנו מקווים בעקבות שאילת הגשמים בשמיני עצרת, שמחת תורה.

האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר, השכילה להיערך למצב החדש של הגבלות על התקהלות חברתית, סגירת אולמות תרבות, ואיסור קיום מופעים ואירועים חברתיים. האגודה נערכה להפקות ושידורים ישירים באמצעות מערכות המדיה והרשתות החברתיות כמו יוטיוב ופייסבוק. האגודה הפיקה ושדרה לעשרות אלפי צופים את יום השואה, יום הזכרון, יום העצמאות, יום ירושלים, יום השנה למותו של נשיא האגודה ומייסדה אבא מורי עובדיה בן שלום. כמו כן העלתה לאוויר הרצאות מאלפות בנושאים שונים ומעניינים ובקרוב סדרת הרצאות על ההיסטוריה של יהודי תימן בשיתוף עם אוניברסיטת בר אילן.

 

comments powered by Disqus