בלוג יהדות חברה וקהילה

קצח הגינה

קֻחְתַּה, חבה אלסודא

Nigella sativa

צמח חד שנתי נמוך, בעל עלים גזורים לאונות צרות. לפרחים צורה ייחודית; בעל חמישה עלי כותרת לבנים או תכלכלים. עלי השחלה מתפתחים למפוחיות דמויות הלקט, המכיל זרעים קטנים, מזוותים, בצבע שחור עם טעם אופייני. צמח תרבות קדום אשר שימש כתבלין ונזכר במקרא לצד הכמון (ישעיהו כח כה-כז).

https://teman.org.il/sites/default/files/800px-nigella_sativa.jpg

תמונה: ויקיפדיה

גדל בתרבות בתימן ונמכר בשווקים עם שאר מיני התבלין.  מוסיפים אותו למיני מאפה כמו כעכים או לביבות (זלביה). הוא שימש כהגנה מפני עין הרע ועל כן הוכנסו גרגריו עם ענפי פיגם וסממנים נוספים לכיס בד קטן שנתלה על צוואר התינוקות. שימוש מיוחד נעשה בתימן בצמח כפתיון ללכידת דגים. טוחנים מגרגרי הצמח ומוסיפים לקמח ומים ועושים מהם כדורים קטנים. הדגים בולעים את הפתיון משתכרים, צפים ונאספים ללא כל עמל.

הקצח נמנה עם סממני המרפא התימנים. אכילת גרגריו שימשו כנגד תולעים בבני המעיים. מיצוי מהזרעים עם חומץ שימש כממרח נגד נפיחות בגוף, פצעים וגרדת בעור. תה מהזרעים שימש להקלת הנשימה, נגד הצטננות והוצאת ליחה. שתייה ממושכת מגבירה את הפרשת השתן.

* מתוך האנציקלופדיה לצמחי תימן (בהכנה). ניתן לבקר באתר של המחבר "קדמוניות הטבע" ולמסירת מידע אותנטי לכתובת: amarzoh@gmail.com

comments powered by Disqus