בלוג יהדות חברה וקהילה
חודש אדר הוא חודש של שמחה, תחפושות ומסיכות, שתיית יין "עד דלא ידע" וחג הפורים, חג של קריאת מגילת אסתר, מתנות לאביונים, משלוח מנות וסעו דת פורים. האם יש מסרים במנהגים אלה?
האם סיפור המגילה הוא סיפורה של אסתר שעל שמה נקראת המגילה, ומדוע לא על שם מרדכי אשר היה אומן אותה ומדריך אותה בכל מעשיה? או שמא זו אלגוריה על סיפורו של העם היהודי לדורותיו וגורלו, האיום המתמיד להשמידו בצד "רווח והצלה" העומדים לו בכל דור ודור.
"כי אם החרש תחרישי בעת הזאת" הוא משפט נכון לכל אדם ולכל תקופה. אסתר מופיעה בתחילת המגילה כנערה כנועה וצייתנית אשר מבצעת כל הוראה של דודה מרדכי ושל הממונה עליה בארמון המלך. רק לקראת אמצע המגילה וביתר שאת לקראת סופה מתגלה אישיות חזקה ומתוחכמת אשר מתמודדת הן מול המלך אחשוורוש הן מול המן הרשע ויכולה להם. מלאת בטחון היא תובעת: "אמר רב שמואל בר יהודה: שלחה להם אסתר לחכמים – קבעוני לדורות" (מגילה ז ע"א).
האם התנהגותה של אסתר יכולה לשמש לנו מודל? כל אחד נתקל במהלך חייו באתגרים הנובעים מן הצורך לראות עוולות או סכנות או מצוקות של אחרים, ונשאלת השאלה האם הוא מחריש או נחלץ לעזרה? ומה יגיב האחד שהמצוקה או הסכנה נוגעת לו אישית או למשפחתו? התשובה ברורה כנראה, הוא ייחלץ ויקפוץ ראשון להגן או לחלץ ולהיחלץ מכל צרה וצוקה.
אנו, באגודה לטיפוח חברה ותרבות רוצים לקיים חברה הבונה את יסודותיה על חברות, עזרה הדדית והעלאת קרנה של מורשת אבותינו בעיני צאצאינו ובעיני הציבור בכללותו. אנו שואפים לבנות חברה עם ערכים בהם לא נחריש למצוקות האחר אלא נסייע במיטב הכלים העומדים לרשותנו.
חודש שבט התאפיין באגודה בפעילות רבת היקף ושיאה היה בימי עיון ותרבות בטבריה, עם תכנית מגוונת ועשירה אשר כללה הרצאות ושיחות בנושאים מרתקים. ערכנו סדר ט"ו בשבט ביום השבת סביב שולחנות ערוכים בפירות. היה מרגש. חודש אדר גם הוא עומד להיות בסימן פעילויות רבות ומגוונות ובשבת "זכור" פרשת צו, נהיה בנתניה בימי עיון ותרבות כולל קריאת המגילה במוצאי שבת, ערב פורים ומסיבת פורים עם תכנית אמנותית ותחרות תחפושות. הקוראים מוזמנים לעקוב באתר האגודה ובאמצעות הפייסבוק או בהתעניינות טלפונית במשר ד י האגו דה בנתניה אחר הפעו לות השונות שלנו ו ל יטו ל בהן חלק. נשמח להצטרפות חברים וחברות נוספים אשר פעילותנו
מדברת אל ליבם.
ד"ר יגאל בן שלום
יו"ר האגודה לטיפוח חברה ותרבות