בלוג יהדות חברה וקהילה

מאמר זה נכתב בין יום הכיפורים לחג הסוכות. עם ישראל נתון בסגר. חשבון הנפש המאפיין בעיקר את חודשי אלול ותשרי, גולש באופן טבעי לחודש מרחשון.
שם החודש מרחשון מורכב משתי מילים: "מֶרַח" ו"שְוָן" מובנן של שתי מילים אלה בשפות שמיות-מזרחיות הוא "ירח שמיני". במסורת יהודי תימן נקרא החודש "מֶרַח שְוָן". אם איני טועה יהודי תימן הם העדה היחידה האוחזת במסורת זו.
בעקבות קריאה מוטעית, כנראה, נקרא החודש ברוב תפוצות ישראל מַר־חֵשְוָן, מה שהביא להתייחסות ל"מר" כאל קידומת, ובסוף הביא להשמטתה. חיתוך זה של השם הביא לסברות שונות לפירושה של הקידומת "מר".
חודש זה נחשב כחודש בעל טעם מר – אין בו שום חג או אירוע משמח ואף קרו בו, לפי המסורת, מאורעות מצערים. כי בחודש זה מתחיל הגשם, ומר היא גם טיפת מים (ככתוב: ”הֵן גּוֹיִם כְּמַר מִדְּלִי“ (ישעיהו מ, פסוק טו)).
אולם כאמור לעיל, חיתוך השם המקורי הוא מְרַח־שׁוֹן, ובדומה לכך נקרא החודש מְרַח־שְׁוָן בפי יהודי תימן.
במאמר זה מבקש אני להתייחס להיבט מסוים של חשבון הנפש ולדבר על ערך ההתנדבות. התנדבות כארגון, האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר והתנדבות כערך אישי של כל אחד ואחת. סקירה ספרותית קצרה (בסיוע ויקיפדיה) מעלה הגדרות שונות לערך התנדבות: 
ואן טיל (Van Til, 1988) הגדיר את ההתנדבות, באמצעות המניעים והתגמולים של פעילות זו: "התנדבות יכולה להיות מוגדרת כפעולה מסייעת של יחיד, שנתפסת כבעלת ערך על ידו, ושאינה מכוונת באופן ישיר לרווח כספי ואינה נכפית על ידי אחרים, או מחויבת על פי חוק. כך, במובן הרחב ביותר, התנדבות היא כל פעילות עזרה לא כפויה שעוסקים בה, שלא על מנת להשיג, בראש ובראשונה, רווח כספי, ואינה נכפית או מחויבת על פי חוק" 
גדרון (1997) הוסיף להגדרה את נושא המוטבים: "התנדבות היא עבודה שאדם עושה, מבלי לקבל שכר, במסגרת ארגונית או אחרת, ושעוזרת לאנשים שאינם בני משפחה או חברים" 
פעילות התנדבותית: תרומת זמן, שירות, מומחיות, ידע, יוקרה או מערכת קשרים על ידי מתנדב, באופן ישיר או עקיף, לאנשים מוכרים (למעט בני משפחה) ו/או בלתי-מוכרים, לארגונים, למוסדות ולתנועות, לקהילה או לסביבה.
מאמר זה מוקדש בהערכה ובתודה לעשרות המתנדבים של האגודה לטיפוח חברה ותרבות ברחבי הארץ ובחו"ל.
ארגון שאני עומד בראשו (מכון אדלר ליחסים במשפחה ובחברה) קיבל השנה את
 "אות הנשיא למתנדב". הטכס בבית הנשיא היה צנוע ובהתאם למגבלות הקורונה. הקרדיט לקבלת האות מגיע למנחות המסורות של המכון ולא לי, יו"ר המכון. בכל מקרה אני רואה את ערך ההתנדבות כנושא מוביל באגודה מאז הקמתה לפני יובל שנים ע"י אבא מורי עובדיה בן שלום. לקראת חגי תשרי הנהלת האגודה, כאן המקום להודות לכל חברי ההנהלה, קבלה על עצמה לגייס תרומות ולהעביר למאות משפחות תווי קנייה בערכים הנעים בין 300 ₪ ל1000 ₪ לכל משפחה. אני שמח שהמבצע הוכתר בהצלחה. הגענו ל 70 רשויות מקומיות ול 900 משפחות. אני מודה מעומק הלב בשם המשפחות למאות התורמים, לקרנות, לגופים העסקיים ולצוות האגודה והמתנדבים המסורים שתרמו להצלחת המבצע. מעל במה זו אני פונה לכל המעוניינים להתנדב לפעילות בכל תחומי העשיה החברתית והקהילתית לפנות אלינו לאגודה. מיזם נוסף של האגודה שהסתיים בחודש תשרי, מלגות שחולקו למאות סטודנטים, בהתאם לקריטריונים שנקבעו ע"י ועדת המלגות. חלק מהסטודנטים אשר נבחרו מראש למטרה זו השלימו תיעוד מרגש של למעלה מ 100 יוצאי תימן מבוגרים, (וגם עולים חדשים צעירים) אשר ספרו, הוקלטו וצולמו למאגר התיעוד של האגודה. מאגר זה יעמוד לרשות הציבור הרחב וכן לחוקרים בארץ ובעולם. האגודה ממשיכה בפעילות נרחבת בתחום הדיגיטלי וכל שבוע אנו משדרים ברשתות החברתיות נושאים עם תכנים מרתקים ממסורות יהודי תימן, בשילוב של מרצים מעולים, זאת ההזדמנות להודות להם על תרומתם להעשרת הידע לקהל הצופים והמאזינים שלנו. לאחר החגים האגודה תפתח את המכללה העממית המשדרת בערוצים החברתיים קורסים בתולדות יהודי תימן. הסדרה הראשונה תכלול קורס של עשרה שעורים. מידע נוסף יפורסם בקרוב. 
 
ד״ר יגאל בן שלום
נשיא האגודה לטיפוח חברה ותרבות
 
comments powered by Disqus