בלוג יהדות חברה וקהילה
- כ"א י"א – א. הקנאי חייב להיזהר שמעשהו לא יגרום לו להיבדל מכלל ישראל, ולכן משבח הכתוב את פינחס: "בקנאו את קנאתי ב‑‑‑‑‑"; על שנשאר בתוך הקהל. ב. מי אמר: "קַנֹּא קִנֵּאתִי לָה' אֱ-לֹהֵי צְבָאוֹת" (בהפטרה, מל"א י"ט).
- כ"ה י"ח – "כי צוררים הם לכם" – מדוע לא ציווה ה' להשמיד את המואבים?
- רש"י כ"ו ב' – מדוע נצטווה משה למְנות שוב את העם?
- רש"י כ"ו ה' – "משפחת החנכי" – מדוע הדביק הכתוב את האות ה' בתחילת השם ואת האות י' בסופה?
- רש"י כ"ו י"ג – מדוע הירידה הגדולה במספר בני שבט שמעון?
- כ"ו מ"ו – האשה היחידה המוזכרת ברשימת השמות, חוץ מבנות צלפחד. היא ‑‑‑‑‑ בת אשר.
- רש"י כ"ו נ"ו – "על פי הגורל" – והרי כתוב גם "על פי ה' "?
- ע"ש הסבא של בנות ברוכות כשרון נקרא עמק באזור השרון.
- רש"י כ"ז א' – למה מדגיש הכתוב "למשפחות מנשה בן יוסף"?
- רש"י כ"ז ג' – מי היה צלפחד עפ"י ר' עקיבא ועפ"י ר' שמעון?
- רש"י כ"ז ה' – מדוע נתעלמה ההלכה ממשה בעניין בנות צלפחד?
- כ"ז י"ז – "יֵצא לפניהם...יבוא לפניהם" – על מי נאמר: "וְכָל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה אֹהֵב אֶת‑‑‑‑‑ כִּי הוּא יוֹצֵא וָבָא לִפְנֵיהֶם" (שמ"א י"ח ט"ז).
- רש"י כ"ז כ"ג – מניין שמשה סמך ידיו על יהושע בעין יפה?
- כ"ח י' – מנין שאם 'עבר זמנו בטל קרבנו'?
- רש"י כ"ח י' - בפסח מקריבים פרים כנגד ‑‑‑‑‑, איל כנגד ‑‑‑‑‑, כבשים כנגד ‑‑‑‑‑.
- רש"י כ"ח ל"ג - באיזה חג אומר הקב"ה לישראל: קשָה עלי פרדתכם?
למתקדמים:
- כ"ה י"א – "בקנאו את קנאתי" – הראב"ע מדגיש את העניין הלשוני: הוא קינא לקונו, שעליו נאמר, כי הוא "אל ‑‑‑‑‑" (שמות כ' ה').
- כ"ה י"ג – חז"ל אומרים שפינחס הוא אליהו, ואולם הרב"ע טוען שפינחס מת, ומוכיח זאת מהמלה ‑‑‑‑‑.
- כ"ה י"ב-י"ד – מדוע הזכיר הכתוב את שמות המוכים? הרמב"ן מסביר: להודיע כי שכרו של פינחס גדול, באשר הוא הרג ‑‑‑‑‑ בישראל ובת ‑‑‑‑‑ גויים.
- כ"ה ט"ו – "המדיָנית" – והרי העם זנה עם בנות מואב, ומנין צצה מדיינית זו? אלא, מסביר 'אור החיים',כי ה' הידיעה – המדיינית – מוכיחה שהיתה רק אשה ‑‑‑‑‑. יונתן בן עוזיאל, בעקבות חז"ל, מוסיף כי צור הוא ‑‑‑‑‑ עצמו.
- כנגד אנשים צבועים מובאת האמרה: עושה מעשה ‑‑‑‑‑, ומקבל שכר כפינחס.
- ספורנו כ"ו נ"ד – "לרַב תרבה את נחלתו" – עפ"י יהושע י"ט ט' ניתנה נחלה לבני ‑‑‑‑‑ מתוך חבלי ארץ שבט יהודה.
- כ"ו נ"ה – "אך בגורל יֵחלק את הארץ" – מי הם שנטלו נחלתם שלא עפ"י הגורל; האחד עפ"י ה' (יהו' י"ט נ'), והשני כשכר על פעולתו בעבר (יהו' י"ד י"ג)?
- כ"ז ז' – "והעברת את נחלת אביהן להן" – רש"י: לשון עֶבְרה וכו'. מהו כעסו של ה' על משה?
- כ"ז י"ז – "אשר יֵצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם" – איזו סיסמה נהוגה בצה"ל בעקבות פס' זה?
- כ"ט א' – כאן כתוב "יום תרועה", ואילו בויקרא כ"ג כ"ד נאמר: "יום זכרון" (ללא תקיעה); מכאן למדו חז"ל, שאם רה"ש חל ב‑‑‑‑‑ אין תוקעים.
- רש"י כ"ט י"ח – בסוכות הקריבו ‑‑‑‑‑ כבשים כדי לכַלות את ‑‑‑‑‑ הקללות שבספר דברים.
- כ"ט ל"ה – כאן כתוב "עצרת תהיה לכם", ואילו בדברים ט"ז ח' נאמר: "עצרת ל‑‑‑‑‑ ‑‑‑‑‑"; אלא אמרו חז"ל: חַלְקֵהו – חציו לה' וחציו ‑‑‑‑‑.
- רש"י כ"ט ל"ה – בימי הסוכות הקריבו 70 פרים כנגד 70 ה‑‑‑‑‑.
- מן ההפטרה – תחת איזה שיח ישן אליהו?
תשובות: 1. א. בתוכם ב. אליהו 2. כי רות תצא מהם 3. לפני מותו מחזיר משה את הפיקדון במניין 4. ה'+י' הן אותיות שמו של הקב"ה=י-ה, והוא מעיד שאכן הם בני אבותיהם 5. כי מתו מהם רבים במגפה 6. שֶׂרַח 7. ברגע שהגורל נעשה יוצאת בת קול כדי לאשר זאת 8. עמק חפר 9. כי הן כמו יוסף שחיבב את הארץ 10. ר"ע – מקושש עצים, ר' שמעון – מן המעפילים 11. כי התפאר באומרו: "אשר יקשה מכם תקריבון אלי" 12. דוד 13. במקום יד אחת הניח שתי ידיים 14. מהכתוב: "עולת שבת בשבתו" 15. אברהם, יצחק, יעקב 16. בשמיני עצרת
למתקדמים: 1. קנא 2. אחריו (אחרי מותו) 3. נשיא, מלך 4. אחת, בלק 5. זמרי . שמעון 7. יהושע וכלב 8. על שאין לו יורש מבניו הוא 9. אחרַי! 10. בשבת 11. 98 12. לה' א-להיך, לכם 13. האומות 14. הרותם 15.