בלוג יהדות חברה וקהילה

חידות לפרשת כי תשא

  1. רש"י ל' י"ב – מדוע מציינת התורה "ולא יהיה בהם נגף"?
  2. ל' כ"ג – 'דרור' שהוא בושם ולא ציפור.
  3. האחד מצאצאי לאה והשני מצאצאי בלהה – מי אנו?
  4. "אמר רבי יוחנן: ‑‑‑‑‑ ‑‑‑‑‑ סממנין נאמרו לו למשה בסיני".
  5. ל"א י"ג – "אך את שבתותי תשמרו" – בעל הטורים: 'אך' מיעוט, למעט ‑‑‑‑‑ ‑‑‑‑‑.
  6. רש"י ל"ב א' – "כי בושש משה לרדת" – מי עפ"י חז"ל 'ערבב את העולם' וגרם להם בלבול של שש שעות?
  7. רש"י ל"ב ב' – מדוע ביקש אהרן גם את נזמי הנשים והילדים, והרי יכול היה להסתפק בזהב הגברים?
  8. ל"ב י' – "ועתה הניחה לי" – מה היה רמוז למשה במלים אלו?
  9. ל"ב ל' – ב‑‑‑‑‑ בתמוז נשתברו הלוחות, וב‑‑‑‑‑ שרף את העגל, וב‑‑‑‑‑ עלה מרע"ה, שנאמר: "ויהי ‑‑‑‑‑ ... ועתה אעלה"
  10. ל"ב ל"ב – "ואם איִן מחני נא" – אבותינו נתנו נפשם על ישראל. והנה מה שאמר ‑‑‑‑‑ אל ה': "הִנֵּה אָנֹכִי חָטָאתִי וְאָנֹכִי הֶעֱוֵיתִי וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ תְּהִי נָא יָדְךָ בִּי וּבְבֵית אָבִי" (שמ"ב כ"ד י"ז).
  11. בעל הטורים ל"ב ל"ד – "הנה מלאכי" – מי שאת האותיות הפך, ימצא את שם המלאך.
  12.  ל"ג ג' – "ארץ זבת חלב ודבש" – בפס' זה הדבש הוא דבש ‑‑‑‑‑, ואילו בשבעת המינים הדבש הוא דבש ‑‑‑‑‑.
  13.  רש"י ל"ג י"א – באיזה יום נתרצה ה' לבנ"י ומסר למשה רבנו את הלוחות?
  14.  ל"ד א' – "אשר שִברת" – חז"ל למדו מכאן שהקב"ה 'אישר' את שבירת הלוחות, ואמר לו ה' : '‑‑‑‑‑ כוח ששיברת'.
  15.  רש"י ל"ד כ"א – "בחריש ובקציר תשבת" – אין הכוונה לשבת כי אם לשנת ה‑‑‑‑‑.
  16.  רש"י ל"ד ל"ב – "ואחרי כן נגשו" – כמה פעמים שמע אהרן את ההלכות מפי משה?

למתקדמים:

  1. ל' י"ב – בעל הטורים מעיר, שאת המלה 'ונתנו' אפשר לקרוא ישר והפוך; לומר לך, מה שאדם נותן צדקה ‑‑‑‑‑ ‑‑‑‑‑.
  2. ל' י"ג – "זה יתנו כל העובר על הפקודים" – ה'כלי יקר' מביא את דעת חז"ל האומרת, שהיה זה כופר נפש על עוון ה‑‑‑‑‑. ומדוע מחצית השקל ולא שקל שלם? ומשיבים, שהאדם אינו מגיע ל‑‑‑‑‑, כשהוא בפני עצמו, אלא לאחר שהוא מצרף עמו אדם אחר.
  3. ל' ל''א – "יהיה זה לי לדורותיכם" – כותב הרמב"ם: "אין מושחין ממנו לדורות אלא כוהנים ‑‑‑‑‑ ומשוח ‑‑‑‑‑ ומלכי בית ‑‑‑‑‑".
  4. ראב"ע ל"א א' – על שום מה נבחרו בצלאל ואהליאב כראשי העושים במלאכת המשכן? ועונה הרס"ג, כי שבטיהם, יהודה ודן, נמשלים ל‑‑‑‑‑ ‑‑‑‑‑ (בר' מ"ט ט', דב' ל"ג כ"ב).
  5. ל"א י' – "בגדי השרד" – מה ההבדל בין רש"י לראב"ע בהבנת המלה 'שרד'?
  6. ל"א ט"ז – "ושמרו בני ישראל את השבת" – אור החיים מסביר את 'ושמרו' על דרך "ואביו שמר את הדבר" (בר' ל"ז י"א); פירוש: ממתין ו‑‑‑‑‑ מתי יבוא.
  7. ל"ב א' – "אשר ילכו לפנינו" – הרמב"ן מציין שהעם לא ביקשו שהעגל יהיה להם לאל, אלא שיהיה להם ‑‑‑‑‑ דרך במקום משה.
  8. ל"ב ד' – "אלה אלהיך ישראל" – כיצד מוכיח אור החיים מתוך לשון הפס' כי רק חלק מן העם עשה את העגל?
  9. ל"ב י"ח – מה פירוש 'חלושה' ("קול עֲנות חלושה"), עפ"י הרשב"ם; ומה פירוש 'קול עַנּות' (נו"ן דגושה) עפ"י הראב"ע?
  10. רשב"ם ל"ב י"ט – "וישלך מידו" – מה גרם למשה להשליך את הלוחות?
  11.  ל"ב ל"ה – "את העגל אשר עשה אהרן" – אור החיים שואל לשם מה מזכיר הכתוב שוב את אהרן; ועונה, 'שהקפיד ה' על ש‑‑‑‑‑ לאהרן קדוש ה' ל‑‑‑‑‑'.
  12.  ל"ג ו' – "ויתנצלו... את עדיָם" – רשב"ם מסביר עפ"י הפשט שהורידו את התכשיטים כאות ‑‑‑‑‑, ואילו רש"י בעקבות המדרש כותב, שה‑‑‑‑‑ שניתנו להם בחורב הוסרו מהם בגלל חטא העגל.
  13. ל"ג כ' – משה רבנו ביקש ללמוד את רזי ההנהגה של הקב"ה – את בעיית השכר והעונש. ומדרש תנחומא אומר: 'ביקש משה לעמוד על מתן שכרן של ‑‑‑‑‑ ושלוותן של רשעים. אמר לו הקדוש ברוך הוא, לא תוכל לראות את ‑‑‑‑‑'.
  14.  ל"ד ה' – "ויקרא בשם ה'" – מחלוקת בין רש"י לספורנו בשאלה מי קרא.
  15. ההפטרה במל"א י"ח – הדמיון בין הפרשה להפטרה: א. משה כינסם בסיני, ואליהו בהר ‑‑‑‑‑. ב. אצל משה נהרגו 3000 בגלל מעשה העגל, ואצל אליהו ‑‑‑‑‑ עובדי ‑‑‑‑‑. ג. משה אמר: "מי לה' אלי", ואליהו: "‑‑‑‑‑ אלי".

תשובות: 1. כי המניין שולט בו עין הרע 2. מר-דרור 3. בצלאל ואהליאב 4. 11 5. פיקוח נפש 6. השטן 7. כדי לעכבם 8. שראוי שיתפלל בעדם 9. י"ז, י"ח, י"ט, ממחרת 10. דוד 11. מיכאל 12. דבורים, תמרים 13. ביוה"כ 14. יישר 15. השמיטה 16. 4

למתקדמים: 1. יחזור אליו 2. העגל, לשלמות 3. גדולים, מלחמה, דוד 4. גור אריה 5. רש"י – עבודת שרות, ראב"ע – בגדי נסיעה
6. ומצפה 7. מורה 8. כי כתוב 'אלהיך' ולא 'אלהינו' 9. ניצחון, נגינות 10. תשש כוחו לאחר שראה את העגל 11. יגרמו, לחטוא 12. אֵבל, הכתרים 13. צדיקים, פנַי 14. רש"י – משה, ספורנו – ה' 15. א. הכרמל ב. 450, הבעל ג. גְשו

 

comments powered by Disqus