בלוג יהדות חברה וקהילה

לכל אחד משלושת הרגלים יש במסורת היהדות יותר ממשמעות אחת. חג הפסח הוא חג החירות, יציאת מצרים וחג האביב. חג השבועות הוא זמן מתן תורה וגם חג הביכורים. חג הסוכות הוא זכר לסוכות בהם ישבו אבותינו בצאתם ממצרים וגם חג האסיף. חודש סיון וחג השבועות מסמלים השנה יותר מתמיד משמעות נוספת. יציאה מעבדות הקורונה לחירות הבריאות והאוויר הצח. קיים רצף בין חג הפסח לחג השבועות. את חג הפסח השנה, חגגנו בעיצומה של מגיפת הקורונה. חווית ליל הסדר לא תישכח עוד שנים רבות. האילוץ לערוך את הסדר בנפרד מבני המשפחה, סבא וסבתא ללא הילדים והנכדים, המושג של משפחה גרעינית קיבל פרשנות מעניינת ונישא בפי כל שפתיים. שורות אלה נכתבות לאחר שעברנו את יום השואה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות. לפנינו ל"ג בעומר, יום ירושלים וחג השבועות. תינוקות של בית רבן החלו ללכת לבית הספר, עם מסכות ותחת כללים חמורים של שמירת מרחק. לאגודה לטיפוח חברה ותרבות מסורת רבת שנים של התכנסות בחג השבועות, באחד מבתי המלון בארץ, דברי תורה, הרצאות, שירה ופיוט, תפילות חגיגיות וקריאת מגילת רות. ספק אם נוכל לקיים מסורת זו השנה.

לאור המגבלות שהוטלו על אזרחי ישראל, האיסור על התכנסויות, נערכה האגודה להעברת המסורת והמסרים בהתאם לרוח הזמן, באמצעים דיגיטליים. הכוחות המקצועיים של האגודה נערכו במהירות

ותוך זמן קצר עלו לאוויר הפייסבוק, היוטיוב, האינסטגרם תכניות העשרה ליום השואה – גילויים מעניינים על יהודי תימן והשואה. יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה – הבאנו לציבור הצופים שיחות של לוחמים ועל לוחמים יוצאי תימן בליווי ניגונים ושירי לוחמים, שירי ארץ ישראל. יום העצמאות הוא יום של התכנסות וחגיגות משפחתיות. מסורת האגודה להתכנסות ברוב עם לא הופרה אלא הומרה במופע מרגש. הצלחנו, למרות הסגר, לקבל היתרים להתכנסות של נגנים וזמרים אשר הופיעו בפני מצלמות והוקלטו באופן ישיר לרשתות החברתיות בפני למעלה מעשרים אלף צופים. כל התכניות הללו נתונות לצפייה בכל עת באתרים הדיגיטליים של האגודה. אנו מתכננים שידורים נוספים אשר יציינו פרקים בהיסטוריה של יהודי תימן. פרק מיוחד מתוכנן על "גלות מאוזע", מאורע טרגי בחיי היהודים בתימן במאה השבע עשרה. פרק נוסף נייחד ליום ירושלים, כולל סיפור התיישבות יהודי תימן בבירת ישראל הנצחית.

לחג הפסח ולחג השבועות יש רצף אחד והחוט המקשר הוא ספירת העומר. מדרשים רבים מפרשים את הפסוק "חרות על הלוחות" (שמות לב, טז) ואומרים אל תקרא חרות אלא חירות. אמנם יציאת מצרים מסמלת חירות לאומית, יציאה מעבדות לחופש, אך החופש האמתי מתבטא דווקא בקבלת התורה. אומר הרס"ג באמונות ודעות: "אומתנו בני ישראל אינה אומה אלא בתורותיה" (אמונות ודעות, מאמר שלישי, ז). דברים אלה יפים גם לימינו. אין לנו די להיות "עם חופשי בארצו". דווקא בדורנו, דור הגאולה אנו חייבים לחפש משמעות. משמעות בחיי הפרט, משמעות בחיי הקהילה ומשמעות בחיי העם כולו. האגודה לטיפוח חברה ותרבות ממלאת את חלקה במרקם החברתי ביציקת משמעות הנובעת ממסורת עתיקת יומין של יהודי תימן. פעילות האגודה פרושה על פני שטחי פעולה נרחבים. שירה וספרות, מחקר ויצירה, תרבות חומרית ורוחנית, עידוד השכלה ותמיכה בנזקקים. לקראת סוף האביב ותחילת הקיץ מקווה אני שנחזור לפעילות מלאה. האירוע הקרוב יהיה, אם התנאים יאפשרו זאת, בים המלח בי"ג בתמוז תש"ף (5/7/2020).

בשם הנהלת האגודה, אני מאחל רפואה שלימה לכל החולים ובריאות טובה לכל חברינו בארץ ובעולם.

comments powered by Disqus