בלוג יהדות חברה וקהילה

מתי הגיעו אבות אבותינו לתימן?

על שאלה זו התחבטו לא מעט מחוקרי תימן בא"י במאה השנים האחרונות ובראשם פרופ' שלמה דב גויטיין,אברהם יערי,יצחק בן-צבי,פרופ' יהודה רצאבי,פרופ' יוסף טובי ועוד אחרים.

קדמו להם מס' חוקרים מאירופה שניסו להתחקות על עברם של יהודי תימן כמו יוסף הלוי(1827-1917) יליד תורכיה שפעל בצרפת היה מזרחן וסופר עברי שהחדיר את רעיון תנועת ההשכלה מאירופה לתימן.הוא ביקר בתימן בין השנים 1869-1870 וחקר כתובות שבאיות עתיקות.

מאוחר יותר  החל משנת 1882 ביקר בתימן החוקר והמזרחן היהודי אדווארד גלזר(1855-1908) יליד צ'כיה שלמד בוינה וביקר ארבע  פעמים בתימן אף הוא אסף כתובות עתיקות ושרידים ארכיאולוגיים ושרטט מפות רבות.גם הוא סייע להפצת ההשכלה בתימן.

חוקר שלישי בשם קארל ראתיינס גאוגרף יליד גרמניה שחקר את תימן במרחביה הגדולים בין השנים 1927-1938 .

גם מקרב יהודי תימן החל מהמאה  18 היו שמצאו לנכון לכתוב על תולדות יהודי תימן בזמנם וקרוב לזמנם,ביניהם : ר' סעיד צעדי,מהרי"ץ,סעדיה ערוסי,חיים חבשוש, סליימאן חבשוש, ר' עמרם קורח ואחרים. כל אחד מההיסטוריונים הנ"ל תרם את חלקו למחקר ההיסטורי של יהודי תימן בפרק זמן נתון.אבל בדבר השאלה על קדמות היהודים בתימן ישנן בעיקר השערות מחוסר הוכחות כתובות בנות הזמן העתיק. היטיב לתאר זאת ר' עמרם קורח  אחרון הרבנים שהיו בתימן ושהספיק לעלות ארצה הוא כותב בספרו "סערת תימן" על גולת עם ישראל בתימן כי: "יש מקדימים את זמן הגעתם עוד מתקופת היות ישראל תועים במדבר סיני ושחלקם נשמטו מהם ונדדו  עד לארץ תימן היא ארץ שבא דאז. יש המאחרים לתקופת ימי בית ראשון ושעליהם נתוספו גולים מימי בית שני..."

יחד עם זאת, ישנן שתי הוכחות עיקריות לקדמות התיישבותם של גולי תימן האחת מתוך ציטוט בקינות ט' באב שרק יהודי תימן כתבו בסידוריהם "אנחנו מונים כאן להתישבותינו בתימן מזמן חורבן בית ראשון כך וכך שנים ומזמן חורבן בית שני כך וכך שנים". הוכחה שנייה היא, השימוש הרציף והבלתי פוסק של יהודי תימן במניין לשטרות שהחל עוד מאחרית ימיו של אלכסנדר מוקדון וליתר דיוק משנת 312 לפנה"ס ומניין זה מוזכר בכל התעודות, המכתבים, הספרים ומכלול המסמכים מתימן מכל הזמנים.

החוקרים בני זמננו חיפשו הוכחות מדעיות חותכות לאימות ההתיישבות הקדומה של יהודי תימן בחצי האי ערב בכלל ובתימן בפרט ולהלן מס' הוכחות שנתקבלו בעולם המחקר כמאוששות:

1.      במוזיאון הבריטי שבלונדון מוצגות מצבות קבורה של יהודים תימנים שהובאו לשם מבית הקברות היהודי העתיק שבעדן. הכתב הוא כתב עברי קדום מימי בית שני זהה לכיתוב עברי מאותה תקופה שנתגלה במצבות קבורה בארץ, התאריכים הם במניין לשטרות החל משנת כ' לשטרות – שנת  292 לפנה"ס, כלומר לפני כ 2300 שנה (על כך כתב השופט אהרון חייבי במחקריו).

2.      בבית הקברות העתיק בבית שערים מימי בית שני נתגלו ארונות קבורה של יהודים תימנים חימייארים ממלכת שבא הקדומה שהייתה בתימן ושהובלו על  גבי גמלים על מנת להיקבר בא"י הם מתוארכים למאה השלישית לספירה.(יצחק בן צבי).

3.      הממלכה השבאית-חימייארית במאה הרביעית התייהדה כולה בעקבות עליית שושלת מלכים יהודים שמשלו בתימן כולה, לאורך המאות הרביעית והחמישית. אחרון המלכים היהודים משושלת זו היה יוסף דו-נואס, שבשנת 525 לסה"נ הובס במלחמה נגד המלך הנוצרי החבשי.

4.      בתאריך 16.9.1970 נתגלתה כתובת בעברית מימי בית שני ובה רשימה של כ"ד משמרות כהונה בפירוט שמות משפחותיהם במסגד של כפר ערבי בשם אל חאצ'ר שנמצא 15 ק"מ מזרחית לצנעא. הכתובת חרוטה ע"ג צד אחד של עמוד מרובע כשכותרת העמוד משוקעת ברצפת המסגד. מסגד זה שימש בעבר כבית כנסת יהודי ושהוסב למסגד כנראה בעקבות גלות מווזע משנת 1668.משמעות הכתובת היא, כי בזמן בית המקדש השני הייתה קהילה יהודית בתימן עם כהנים בעלי יחוס משפחתי.

לסיכומו של עניין ניתן לומר כי ללא ספק יהודי תימן גלו לארץ זו לפני שנים רבות מאוד והם נחשבים לאחת מהקהילות היהודיות העתיקות ביותר מבין כל הגלויות. הם נתייחדו בכך שהם הטיבו לשמר במשך כל שנות גלותם את היהדות האותנטית כפי שהחלה מימי התנ"ך ועבוֹר דרך ימי המשנה והתלמוד ועד ימינו. לכן מקוריותם של התימנים היא לשם דבר בתחומים רבים ובמיוחד בשימור הלשון והשפה המקראית, ההלכה, המנהגים, התפילה והמסורות העתיקות, לפחות עד המאה ה 16, שרק אז חדרו שינויים משמעותיים ומהותיים למורשת התימנית העתיקה.

להלן ספרים מומלצים לקריאה:

1.      תולדות יהודי תימן –מכִתביהם (כולל המבוא של פרופ' טובי יוסף), בהוצאת מרכז זלמן שז"ר ומרכז דינור,ירושלים תש"מ.

2.      יהדות חצי האי ערב והאסלאם-פרקי מחקר,אהרון חייבי,שופט,ירושלים,תשנ"ב.

3.      התימנים: היסטוריה, סדרי חברה, חיי רוח-מבחר מחקרים,פרופ' שלמה דב גויטיין,י-ם,מכון בן צבי,תשמ"ג.

comments powered by Disqus