בלוג יהדות חברה וקהילה

"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת" - בעזרת ה..שם – ניתוח כמה מהשמות היהודיים

א. מה לכוהן בבית החולים קפלן?  מה המשותף לשמות הפרטיים: אליעזר, ירמי, סטיב וצ'רלי? שם המשפחה שלהם הוא 'קפלן' (אצל האומן צ'רלי נשתמרה ההגייה הלועזית 'צ'פלין'; האם אתם מזהים את המפורסמים הנ"ל)?). קפלן היהודי עשוי לבוא משני מקורות: 1. שיבוש השם "קופל" שהוא "יעקב" ביידיש. 2. בפולנית ובגרמנית הוא 'כוהן דת'. מקור השם בכינוי למשרת בקודש במסגרת הכנסייה הנקרא 'קפֶלנוס'. מספרים על חייל צרפתי (בתחילת הנצרות) שנתן חצי מגלימתו לעני, ואח"כ הפך לבישוף שחולל ניסים. גלימתו הונחה בארמון והוטמנה בארון שנקרא cappella, והחיילים ששמרו על הגלימה נקראו  cappellani, ומכאן נדבק הכינוי chaplain לכל איש כמוּרה (מכאן הקאפוצ'ון, בַּרְדָּס בעברית, שהיה לבושם  של נזירי מסדר הקפוצ'ין, ומכיוון שצבע המעיל היה חום הוא נתן את שמו גם לאספרסו קאפוצ'ינו). מאותו שם בא הכינוי 'קפלה'  למבנה פולחן נוצרי קטן, סוג של כנסייה קטנה, אם כבית תפילה עצמאי קטן ואם במסגרת של קומפלקס מבנים גדול כמו קתדראלה, אוניברסיטה, ארמון או אפילו בית קברות. אצל יהודי אירופה נדבק השם 'קפלן' ככינוי למשמש בקודש – הכוהן או החזן. במשך הזמן אימצו יהודים את השם הזה, אף שלא שירתו בקודש, רק כדי להיפטר משרות צבאי בקיסרות הרוסית.

  ב. מהו הקשר בין משפחת "זלכה", "אזולאי" למשפחת הרב "ש"ך"?  משפחות אלו מייחסות את עצמן לכוהנים. יש הטוענים שמקור שם המשפחה "אזולאי" שנחשבת למשפחת כוהנים, הוא ראשי תיבות של הפסוק שמבטא את איסורי החיתון שלהם: שה זונה וחללה לא יקחו", אך נגד טענה זו יצא כבר לפני יותר מ-200 שנה הרב חיים יוסף דוד אזולאי (החיד"א), אשר לא היה כוהן. משפחת "זִלכה" מעיראק רואה בשמה ראשי תיבות של המלים 'זכר לכהן הגדול'. הרב ש"ך – זהו כינויו של הרב שבתי כהן, על שם ספרו 'שפתי כהן' - ש"ך.  משפחת  "רפפורט" רואה עצמה כמשפחת כוהנים המיוחסת לרב "ש"ך". המשפחה הגיע לעיר פורטו שבאיטליה מגרמניה לאחר הפוגרומים בזמן מסעות הצלב;  שמו של ראש המשפחה היה ר' אברהם-מנחם בר יעקב הכהן, וכינו אותו "רפא" שמשמעותו "עורב" בגרמנית, לאחר מכן התחבר השם לשם העיר 'פורט' ונהפך לשם רפפורט.

 ג. מי אתה גייידמק?  היהודים השתמשו בראשי תיבות או בשיכול אותיות כדי להצניע את שורשם היהודי; הנה כמה מהם: כ"ץ (כוהן צדק), ש"ץ (שליח ציבור), שו"ר (שוחט ורב), שו"ב (שוחט ובודק), מזא"ה (מזרע אהרון הכהן), מזי"א (מזרע ישראל איסרלן), שז"ר (שלמה זלמן רובשוב), ז"ק (זרע/זכר קדושים), ב"ק (בני קדושים), יש"י (יחד שבטי ישראל – ואולי מכאן שאב חה"כ אלי ישי את שמה של תנועתו החדשה - 'יחד'), ד"ץ (דיין צדק), וויל (לוי בשיכול אותיות), סגל (סגן לוויה/ לוי, ומכאן שמו של הצייר מארק שגאל). ישנם שמות משפחה נוספים שהם ראשי תיבות המאפיינים משפחות כוהנים: משפחת ירמוש היא משפחת כוהנים, והנוטריקון של שמם מציין את ברכת משה אל כלל שבט לוי (ובתוכם הכוהנים): "יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיךָ לְיַעֲקֹב וְתוֹרָתְךָ לְיִשְׂרָאֵל". משפחת  אברי"ש מייחסת את עצמה לרבי ישמעאל כהן גדול, ורואים בשם אברי"ש ראשי תיבות של - אני בן רבי ישמעאל. כג"ן – ביסודו הוא וואריאציה של השם 'כהן', באשר ההגה ה' מתחלף ברוסית ל-ג', אך יש שעשו מכג"ן ראשי תיבות - כהן גדול. חילופי ה/ג נמצא גם בשמות: הורביץ/גורביץ', אהרון/אגרון, הרמן/גרמן, הלר/גלר ועוד. מפאת חילופי האותיות ה' ו-ג' ברוסית הפכה משפחת "היידמאק" ל"גיידמאק". הַיְידָמָק - מקורה בשפה הטורקית: שודד, גוזל בהמות, וזה היה שמה של תנועת הקוזאקים האוקראינית, שכוונתה הייתה להשתחרר מעול השלטון הפולני במאה ה-18, אך 'בדרך' רצחו וטבחו עשרות אלפים מאחינו בני ישראל. טשרניחובסקי מתאר את חלקם של ההידמאקים בטבח בבלדה "הפעמונים":

אֶל רַעַם פַּעֲמוֹנִים – קוֹל קוֹרֵא לְדָם.  בָּם-בָּם!  בָּם-בָּם!  בָּם-בָּם! –

הָבְקְעָה הָעִיר! הַיְדַּמַקִּים הִכְרִיעוּ לַטֶּבַח הַקְּהִלָּה–

הָעָם נָשָׂא הַבִּזָּה בְּשַׂקִּים.

 

ד. מהו הקשר בין משפחת ספרא לתבלין הצהוב, הזעפראן?  

המשוררת פניה ברגשטיין בתַרגמהּ את השיר של קדיה מולדובסקי כותבת:

פיתחו את השער פיתחוהו רחב
    עבור תעבור פה שרשרת זהב
    אגס ותפוח ודבש לקינוח
    ורקיק צהבהב על צלחת זהב.

המילים 'צהבהב' ו'זהב' הן מילים דומות, וההגיים צ/ז עשויים להתחלף בהיותם הגוּיים מבין השִניים, כששריקה מתלווה להם, והזהב נקרא כך על שם צבעו הצהוב. זה מזכיר את משפחת  ספרא המפורסמת – ושם המשפחה בא להם כי עסקו בזהב, ובערבית 'צַפְרָא' פירושה 'צהובה', וכשדיברו ביניהם בסוד על עסקי הזהב אמרו: ביע אלצפרא=מכור את הצהובה, יעני את הזהב. המילה צפרא, בחילופי צ/ז, נתנה לתבלין הצהוב את שמו – זפראן/זעפראן. זוג נוסף הוא צוהר/זוהר; והצוהר נקרא כך על שום שדרכו חודר הזוהר, אור השמש. ומכאן למילה צהריים – המציינת את השעה שבה זוהר קרני השמש הוא בשיאו, וזה דומה לשִמְשה הנקראת כך על כי דרכה חודרות קרני השמש (ועוד חילופי ז/צ: זעק/צעק; עלז/עלץ; זעיר/צעיר; גזז/קצץ).

ה. מי נקרא "בן דג"?

האות נוּ"ן – הוראתה 'דג' בשפות השמיות על כי צורתה הסופית דומה לדג תלוי, ומכאן אַמנוּן – אם הנוּן – כי האם מדגירה את ביצי הדגים בפיה; וכן דְיונוּן – המפריש נוזל שחור כַדְיו ועוד. הדגים הם סמל לפריה ורביה, ולכן פרי הבטן של האדם נקרא נין, ושל הדג נקרא תנין. שרש נו"ן העשיר אותנו בפועל 'יִנּוֹן' – "יְהִי שְׁמוֹ לְעוֹלָם  לִפְנֵי-שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמוֹ" (תה' ע"ב י"ז) – "יִנּוֹן שְׁמוֹ" להורות על שגשוג והתרבות עד סוף הדורות, כמו הדגים הפָרים ורָבים; ולכן כינו חז"ל את המשיח בשם 'ינון', ויש אומרים שאף העיר נינְוֶה נקראת כך על כי שכְנה על גְדת החידקל שהיו בו דגים לרוב.

באשר לשאלה: מי נקרא "בן דג"? הרי הוא יהושע בִּן נון, ובפשטות - כי אביו נקרא נון ע"ש הדג. הוותיקים שבינינו לבטח זוכרים את המוצרים של המפעל לשימורי דגים שנקרא נון, ולהבדיל – את האלוף יוחאי בִּן נון שהיה מפקד חיל הים – הוא עברת את שמו מ'פישמן' – דייג שהפך ל'בן נון'. ונסיים בשאלה מדוע 'בִּן' בחיריק ולא'בֵּן' בצירה? מכיוון שבנטייה אנו אומרים: בִנך, בִנכם בחיריק, ולכן 'בִּן נון', וכן הביטויים: בִּן לילה, בִּן רגע.  ונתברך בברכת יעקב את נכדיו: "וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" (בר' מ"ח ט"ז).  

 

חברותא – מפגשי חוויה ותרבות

*        שיעורים בעברית ובערבית לכל הרמות.

*       שיחות ודרשות לשבתות ולחגים.

*       יהדות ספרד – פיוטים, שירים וסיפורים בליווי מצגות וסרטים. 

*       מגוון נושאים לוועדים, לשבת/תרבות/חתן.

*       שעשועונים, חידות וחידודים.

*       כתיבה מוזמנת, עריכה, ניקוד והגהה.

*       חונכות של תלמידים הזקוקים להעשרה.

     משה אוסי — 09-8335016

comments powered by Disqus