מַלְחֵה
במספר מסמכים כתוב שם הישוב מלחה, ולא תמיד ידוע לי לאיזה ישוב הכוונה. יתכן והמסמכים המוזכרים לקמן קשורים לישוב זה, ויתכן כי הם קשורים לישובים אחרים. מומלץ לעיין בערכים בעלי שם דומה או זהה.
ראשית, שטר חוב משנת אתתקע"ו-תכ"ה-1665, אשר נכתב במלאחה, ומוזכרים בו מעוצ'ה בן ג'אבר אלטהירי, וחתום יוסף מחפוץ' אלטהירי. שנית, שטר העוסק בבניין, משנת אתתקפ"ב-תל"א- 1671. מוזכרים מחפוץ' בן יוסף, וחתום סעדיה בן מעודד. שלישית, שטר צוואה וכתובה שאין בהם תאריך, ומוזכר בו יחיא בן יחיא סיאני.
מסמך נוסף העוסק בקניית בית משנת תרנ"ד-1894, ומוזכר בו סאלם סעיד יצחק, וחתום ס' אללוי.
יתכן ואירועים אלו קשורים לישוב מלחה שבנפת המדאן, מצפון לצנעא. עיין ערך מלאחה.
בשנת תרע"א-1911 סייר בתימן שליח העלייה יבניאלי, ואסף את תשובות חכמי תימן לשאלות הרב קוק. על תשובת חכמי הכפר חתומים חברי בית הדין: מרי עואץ', מרי סאלם, מרי מנצור, מרי חסן ומרי הארון.
בעבר מנתה הקהילה היהודית בכפר שישים משפחות בערך, ואולם, עקב המלחמות ומגיפות התדלדל מאוד הישוב היהודי בכפר. חלק נפטרו, וחלק עקרו למקומות שונים, בעיקר, לכפר הסמוך גלילה.
סמוך לעלייה הגדולה לארץ מנתה הקהילה שלושים משפחות בערך: צנעאני, סובעי, גראמה, אגשם, גחרבי, תיב, קומלי, מתנה, מנצור, מוסא, הארון, חסן, עווד, יחיא, ועוד.
דרך מחנה העולים גאולה עלו לארץ 11 יהודים: 5 זכרים, 6 נקבות, 2 רווקים, 4 נשואים, 2 אלמנות, ושני יתומים. גיל העולים: 3 ילדים, 2 נערים, 3 מעל עשרים, 1 מעל שלושים, 1 מעל ארבעים ואחד מעל שישים שנה. שלושה עסקו באריגה ושתיים התפרנסו גם מאריגה.
שם המשפחות: אברהם, חסן, יהודה, יחיא, נסים, קומלי, ושם המשפחה הקודם של האשה: עואץ'.
עיין עוד ערכים דומים וקרובים.