עדני, שלמה בן ישועה
מרי שלמה בן ישועה בן דוד בן חלפון עדני נולד בצנעא בשנת שכ"ז (1567). אביו מרי ישועה עדני היה מחכמי צנעא, אך לא נשא בתפקיד רשמי, והתפרנס מקמעונאות של דברי מכולת בחנות זעירה.
בשנת של"א (1571) בהיות מרי שלמה בן ארבע שנים עלתה משפחתו לארץ ישראל והתיישבה מספר שנים בצפת, שם היה ישוב יהודי גדול יחסי. אמו ואחיו נפטרו בשנים אלו. משפחתו סבלה חרפת רעב, ונתמכה בלחם חסד, ואף סבלה משכול ואלמון, ולכן עברה המשפחה לירושלים.
בגיל ט"ו שנים, בשנת שמ"ב (1582) מת אביו, ונשאר יתום מאביו ומאמו, גלמוד ועזוב, ומצבו של מרי שלמה נעשה קשה עוד יותר.
בהקדמתו לספרו הגדול מלאכת שלמה, הוא מתאר כיצד סבל חרפת רעב כשנתיים, היה לן באשפתות, ובלילי שבת לאחר גמר התפילה היה בורח לשדות מפני שלא היה לו היכן לישון ומה לאכול. באותה עת הגיע ממצרים לירושלים רב אמיד ר' משה חאמי יזכר לטובה, שפקח את עיניו ודאג למחסורו במשך שבע שנים ואף זכה להשיאו אשה.
מרי שלמה למד תורה אצל גדולי חכמי א"י הרב בצלאל אשכנזי בעל שיטה מקובצת, אצל אחד מגדולי המקובלים הרב חיים ויטאל תלמידו של האר"י, ואצל הרב שלמה אמירליו ועוד.
לאחר נשואיו בשנת שמ"ט (1589) עבר לגור בחברון שם חיבר את ספריו. אף לאחר נשואיו סייע כלכלית בידו ר' משה חאמי, אלא שמצבו המשיך להיות קשה. שבעת ילדיו שנולדו לו בחברון נפטרו בזה אחר זה ממגיפות ומחלות, ואף אשתו נפטרה עליו, ושוב נשאר גלמוד וערירי.
בשונה מהמקובל בקרב חכמי תימן לא התפרנס ממלאכה.
ספריו הם:
א) @44מלאכת שלמה@55 - אחד הפירושים החשובים ביותר למשנה.
ב) @44דברי אמת@55 - הגהות למקרא, בדומה לחיבור ר' מנחם דילונזאנו ומנחת שי. החיבור לא נמצא בידנו, והוא ידוע מתוך החיד"א המעיד שראהו בכתב יד, ואף מצטטו פעמים בחיבוריו.
ג) @44בנין שלמה@55 - הגהות לסדר קדשים.
חיבורו העיקרי הוא מלאכת שלמה - פירוש לששה סדרי משנה. נכתב משנת שמ"ט (1589) ועד לשנת שפ"ד (1624). את ספרו כתב בהשפעת רבו הרב בצלאל אשכנזי, שהיה רושם את הגהותיו על גליונות ספריו. אף מרי שלמה החל לרשום הגהות על גליונות המשנה בה למד, וכן רשם פירושים וציוני מקורות. כאשר התרבו ההגהות, יעץ לו אחד מידידיו, כי יעלם על ספר, ואף נדב לו נייר וכל צרכי הכתיבה. במלאכת הכתיבה עסק במשך שלוש שנים.
פירושו נחשב כאחד הפירושים הטובים, בו הוא מגלה בקיאות עצומה בש"ס ובראשונים. לספר יש ערך מדעי, ובפירושו הוא מרבה לעסוק בהשוואת גירסאות ונוסחאות עתיקות של המשנה והלשון. נוסחאות העתיקות שמביא פתרו לעתים שאלות קשות שהתעוררו בהבנת המשנה.
על פי ספרו מלאכת שלמה הוגהה המשנה שנדפסה באמסטרדם שנת תל"ו. קצת מהגהותיו נכנסו לספר בית הבחירה לאבות (וינה, 1854). הפירוש לשני הסדרים זרעים וטהרות נדפסו בוילנה תרמ"ו בדפוס האלמנה והאחים רא"ם, ואף רוב הציונים שנדפסו שאובים ברובם מספרו. הפירוש הארוך והמקיף נדפס במלואו בהמשך. נפטר ונטמן בחברון שנים בודדות לאחר שנת שפ"ד (1624).
