בלוג יהדות חברה וקהילה

האגודה לטיפוח חברה ותרבות קיימה 3 ימי עיון באשקלון מיום חמישי עד מוצאי שבת בשלח - שבת שירה, ״ברב עם הדרת מלך״  השתתפו באירוע כ 250 חברים אשר העשירו והרחיבו את ידיעותיהם בנושאים המגוונים המופיעים בתוכנית. המרצים באו מקרב בכירי החוקרים של יהודי תימן העוסקים בנושאים שונים של תרבות יהודי תימן ומורשתם. אנו מברכים את עשרות החברים החדשים אשר הצטרפו לאגודה במעמד זה והביעו את שביעות רצונם ושמחתם על פעולות האגודה כפי שהוצגו להם ע״י ד״ר יגאל בן שלום, יו״ר האגודה

ימי העיון נפתחו ביום חמישי עם הגעת ראשוני האורחים למלון הולידי אין באשקלון. לאחר ארוחת הערב התכנסו כולם לערב אמנותי מהנה שנפתח בברכתו של יו"ר האגודה ד"ר יגאל בן שלום. הנחה את הארוע מר שאול ליבי, נציג האגודה ברחובות. את הערב פתחה המשוררת ד"ר רחלי אברהם איתן אשר הקריאה ושרה משיריה בליווי מצגת יפה. המשיך בשירה האמן הצעיר נאור קרוואני, זמר אשר מתחיל כעת את דרכו האמנותית. זו דרכה של האגודה - לתת לצעירים את הבמה על מנת שיכירו אותם. המשיך בשירה גדול זמרי תימן המשורר אהרון עמרם בשירה משיריו האהובים והמוכרים. לאחריו עלתה ציפורה עורקבי בשירה ישראלית ושירה תימנית מקורית. חתם את הערב אהוב הקהל, הזמר בעל קול המשי, אהרון ירימי ששר ממיטב להיטי הכרם. 

ביום שישי התכנסנו כולנו לתפילת שחרית ולאחריה ארוחת הבוקר. בשעה 10:00 כבר התחיל יום העיון בהצגת קטעים מהסרט שירת תימן שהפיקה האגודה. פתח את יום העיון יו"ר האגודה ד"ר יגאל בן שלום בברכה למשתתפים. ראשון הדוברים היה פרופ' יוסף טובי אשר דיבר על ייחודה של שירת ר' שלום שבזי. לאחריו הציג ד"ר אורי מלמד את ממצאיו על ההללות שבערבית שבדיואן של יהודי תימן. חתם את המושב הראשון הרב יוסף עראקי אשר דיבר על שירת קודש מהי?. לסיום, הצטרף אליו אהרון עמרם וביחד ביצעו את השירים אדון הכל, חוס אלהי ממעונך והלל. את המושב השני פתחה המשוררת והיוצרת ד"ר רחלי אברהם איתן בשיחה על המשורר רצון הלוי ז"ל, אחריה דיברה ד"ר צביה טובי על עבודת הדוקטור שלה בנושא תרבות יהודי תוניסיה ובפרט על שירת נשות תוניסיה. חתמה את המושב ד"ר שרונה תם-עמוסי בהרצאה מרתקת על שירת נשות תימן. הנחה את יום העיון עדיאל בן שלום. 

בשעה 16:00 התייצבו כולם לפתיחת "שיר השירים אשר לשלמה" בראשות הרב יוסף עראקי. האווירה הייתה מרוממת ומקודשת. אולם מלא מפה לפה אשר אומרים בצוותא את שיר השירים ואת מזמורי קבלת השבת. לאחר התפילה התכנסו כולם לקידוש משותף, אמירת דברי תורה, סעודה וג'עלה. את השירה פתח הרב עראקי בשיר המסורתי "לקראת שבת אצא בחיבה", והמשיך עזרא עורקבי בשיר שלום לבוא שבת בנוסח יהודי ביצ'א. הערך נמשך מתובל בדברי תורה ושירה מתוך הדיואן.

בשעה 6:30 כבר התייצבו ראשוני המשכימים לקפה לפני תפילת שחרית. מאיר יעקובי מרחובות היה החזן שהוציא את ספר התורה והנחה ביד רמה את כל הקוראים בתורה. את שירת הים קרא משה יהב מירושלים בקול רם ובמנגינה יפה. את תפילת המוסף התפלל נעים זמירות ישראל המשורר האהוב אהרון עמרם!. לאחר התפילה התכנסנו לארוחת בוקר עשירה אשר לא נפקדו ממנה גם הג'חנון, הזחו'ק והביצה המסורתיים.... לאחר הארוחה התכנסנו לשירה והרצאות. פתח הרב יוסף עראקי בשיר "ביום שבת תשמח מאוד נפשי", לאחר מכן פרופ' יוסף טובי הרצה על יהודי תימן בתקופת המשנה והתלמוד. ד"ר אורי מלמד הרצה על קצידה של המשורר אברהם ערוסי אשר מגוללת תקופה קשה בתימן, ואחריו דיברה ד"ר שרונה תם-עמוסי על שירת נשות תימן. חתם את הישיבה היפה המשורר אהרון עמרם בשיר "יום שבת תשמח מאוד נפשי" כאשר הקהל עונה לו כאיש אחד בלב אחד!. לאחר תפילת מנחה הלכו כולם למנוחה עייפים אך שמחים!

בשעה 16:00 התכנסנו לסעודה שלישית ולאחריה דברי תורה ושירה של הרב עראקי את השיר המיוחד לסעודה שלישית "שבת מנוחה היא". האווירה הייתה מקודשת ומרוממת. לאחר מכן התפללנו ערבית ושמענו הבדלה מפי אהרון עמרם. 

כל מי שהשתתף בשבת זו זכה לטעום מתרבותם העשירה של יהודי תימן. השתתפו בשבת גם מלומדים שאינם תימנים ובמוצאי שבת ניגשו והביעו את התפעלותם הרבה מהעושר האדיר שקיים בתרבות תימן.

הישארו מעודכנים בפעילויות האגודה! בערוץ הפייסבוק ובאתר. 

 

לתכנית המלאה של האירוע שהיה לחץ כאן:

 

comments powered by Disqus