צפון תימן

תליוני צמות

בתמונה (2): הכלה נאדיה בת זכריה יחיא קעטבי עם מלוותיה בטקס הקידושים, כמה חודשים לאחר עלייתה לארץ מצפון תימן. זהו צילום יחיד של כלה מחוץ לצנעא בתלבושת מסורתית של חידאן: שמלת מצבג' עם לבבית מאריג פרחוני, לראשה מטפחת שחורה (שילה) ורדיד סאטן (פוטה מחט'יה) עם פסים ארוגים בצביעת איקט (ikat), טיפוסי לנשות האזור.

תליוני רקות

תליוני רקות אותן ענדה הכלה היהודייה מצפון תימן יחד עם השנוף המהודרים (ראו פריט 11.AHT.119-120)

תליוני רקה

תליוני רקות שענדו כלות מצפון תימן מעל כיסויי הראש (שילה ועצאבה). 

תליון קמיע

קמיע זה נענד כתליון במרכז ענק של חרוזי כסף וענברים, או כחלק מענק הלאזם הגדול (ראו פריט  11.AHT.22). לתליון זה תוספת של לוחית מלבנית תחתונה, היוצרת פריסה של שרשראות זנב השועל. את בית הקמיע ואת הלוחית מעטרים שורה של מעוינים [למע) וורדות (מסבועאת), שילוב נפוץ בתכשיט התימני. 

ענק חזה

רוזטות ובעיקר מעוינים מגרגירי כסף זעירים (גרנולציה), הם עיטורים אופייניים של ענק מטיפוס זה (השוו לפריט  11.AHT.22), ונפוצים בתכשיט התימני. את הכדורים (שד'ר) הכינו מחוט כסף גזור לחתיכות קטנות, אותן טמנו בתוך אפר וחיממו באש, בתהליך החימום הן התכדרו, ומהן הכינו מסבועאת (ורדות בנות 7 גרגירים), מתסועאת [מעוינים בני 9 גרגירים), את חרוזי התות לענק המענקה ועוד. 

ענק לחזה

ענק זה הוא מהחשובים בתכשיטי הנשים היהודיות והמוסלמיות בצפון תימן ובמזרחה. אוסף האגודה כולל מספר גדול של ענקים מטיפוס זה, המציגים גיוון אופייני לאמנות העממית. זה ניכר באיכויות החומר והעבודה, בגודל הענק ובמוטיבים המעטרים את חלקיו.

ענק לצוואר

ענק זה נפוץ ברחבי תימן הכפרית, גרסאותיו מרובות ומעידות על חיוניותה של האומנות העממית. את השורות האופקיות שיצרו תליוני האורך חיברו לעתים בחוט כותנה, כדי למנוע אובדן, כך גם נפרס הענק על הצוואר והבטיח את כיסויו מטעמי צניעות. ענק חגיגי זה היה ממתנות החתונה, ככל שמספר השורות האופקיות היה גדול יותר, כך עלה ערכו הכלכלי, האסתטי והמאגי של הענק.

Subscribe to צפון תימן