אנשאת

ישוב או שם בית כנסת מהמאה הט"ז. לא ידוע מיקומו

יתכן ושם הישוב דרב אלחנאשת. ראה ערך.

שם הישוב או בית הכנסת ידוע מכתב יד משנת שנ"ד- 1594. כתב היד הוא הלכות הרמב"ם נזיקין ושופטים. ר' דוד בן שלמה היה גזבר בית הכנסת דוד אלאנשאת, והזמין את העתקת כתב היד. סייע בידו אחיו ר' משה. יתכן ושם הישוב הוא אלאנשאת, וע"ש הישוב כונתה המשפחה אנשאת כמקובל בתימן. יתכן וזהו שם בית הכנסת ולא שם הישוב.

בידינו נותרו שלושים דפים מכתב היד המקורי, וחלקו הושלם ע"י החכם באשי מרי יחיא קאפח בשנת תרפ"ח- 1928.

בקולופון בסוף סדר נזיקין (דף 30) כתוב:

נגמר סדר נזיקין בחסד האל וברחמיו במעלא שבא דהוא ט"ו לירח סיון שנת אתתק"ה (לשטרות, שנ"ד- 1594), ונכתב על שם בית הכנסת היקרה אשר היא לעיני שוכניה מאירה כנסת דוד אלאנשאת עלי הגזבר הטוב הדומה לגן רטוב גם ה' יתן לו הטוב, הודו לה' כי טוב, טוב שם משמן טוב דוד ישמרו צורו ויגן בעדו יוצרו בן שלמה זלה"ה, הכל בשכולו יהי רצוי אחיו וטובל בשמן רגלו והמחזיק בידו אחיו משה יהא שמו לעולם, כירח יכון עולם בן שלמה תנצב"ה... יזכה הכותב והנכתב להם לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו, אלהים יחיש הקץ ויקרב הגאולה. שלים ולא שלימו רחמי שמיא אכי"ר.

בסוף הלכות משפטים כתוב:

ואני הצעיר השלמתי קצת עלים שחסרו בו מתוך כתבי יד עתיקים, יום א' שמיני טבת שנת תרפ"ח (1928) לב"ע. הצעיר יחיא ב' סלי' (מאן-שלמה) אלקאפח יצ"ו.

ביב': אנציקלופדיה א' ע' 87