דמתי, עואץ' בן דוד

1427 נשארו בגולה עד שנת תש"ך

מרי עואץ' בן דוד דמתי חיבר ספר העוסק בליקוטים לתורה במאה הי"ט. לא ידוע מקומו, וזמן כתיבה מדויק. כתב היד מורכב משני חלקים, חלק א' חומשים בראשית ושמות, וחלק ב' ויקרא - דברים. גודל הדף: 32x21 וגודל הכתוב 26x17.

בסוף הליקוטים לבראשית ובסוף ההפטריות חתם את שמו: "הצעיר עואץ' בן דוד בן יוסף אלדמתי".

כתיבת ליקוטים לתורה היתה נפוצה ביותר בתימן במאות הי"ט והכ', ואף הוא חיבר ספר ליקוטים גדול מאוד בהיקפו, ושילב בו מסורה, תרגום, תפסיר רס"ג, רש"י, ר"מ אלשיך, אור החיים לר"ח בן עטר, נחל קדומים לחיד"א, ועוד רבים. מחכמי תימן הוא מזכיר את אור תורה למרי פנחס מגארי הכהן ומהרי"ץ*.

להלן קטע מהקדמתו לחיבור:

בשם רחמן אתחיל לכתוב חמשה חומשי תורה בעזרת שוכן שמי שפרה בדקדוק מלא וחסר ע"פ המוסרה עם דפין ושטין מכוונים להעתיק מהם ספר תורה כאשר כוונו ושקלו מעתיקים בעלי סברא עזרא הסופר והנשר הגדול הר"מ במז"ל מאורי הגולה, והחונים עליו תרגום אונקלוס ופ' ערבי להגאון רבי' סעדיה עם פי' מאור עינינו רש"י זלה"ה, ועוד כלתה נפשי לרעות בגנים וללקוט שושנים מאשר חיברו שלוחי דרחמנא האיתנים ראשונים וגם אחרונים הלא המה מלוקטים מתורת ר"מ אלשיך והחכם השלם דגמר וסבר המאיר ? עיני כל אור החיים להרב רבי חיים בן עטר, והחכם הפטיש והחזק רבי חיים אזולאי בעל ספר נחל קדומים וחומת אנ"ך... בעל ספר תולדות יצחק... אנה ה' לידי ספר הרב הגדול האלהי רבינו דוד ז"ל אשר קרא שם ספרו הנכבד והנחמד נפש דוד... ועוד ליקטתי מספר החכם האלהי והשלם רבי' פנחס הכהן אשר קרא שם ספרו הנכבד אור תורה וסביב לו זר זהב... וספר ילקוט ראובני... ועוד ליקטתי מספר הכוונות של ה"ר חיים ויטל זלה"ה ומס' מקדש מלך ומס' טוב הארץ... ועוד הוספתי לרשום בכאן חלק הדקדוק על התורה וההפטריות... כמהר"ר יחיא צאלח זצוק"ל.

אני טרם אכלה לדבר אחלה פני עליון השוכן בירושלים ובהר ציון, לפניו אפיל תחנתי ישמע מהיכלו קול אנחתי הוא יפתח לבי בתורתו ועל כל פשעים תכסה אהבתו ויראתו, עיני תראינה ירושלים נוה שאנן, והעיר על תלה תכונן, נפוצות יהודה וישראל יקבץ, בנאות דשא ועל מי מנחות אותנו להרבץ, והיה ה' שמש ומגן לכל אשר בו חוסים, ותמלא הארץ דעה כמים לים מכסים אמן.

ואל אלהים הוא יודע וישראל הוא ידע כי לא לבעבור מעלה עשיתי זאת כי לא עשיתי דבר שיהא בו כדי עלוי אלא כתלמיד הלומד מפי מלמד וכותב דבריו כדי להתלמד וכלוקט המלקט מאחרי הקוצרים וכמאסף בין העמרים. והנני עומד על ברכי ושפתותי רחושי מרחשן להשמיע קולי להתנצל לפני כל יודעי דת ודין, באם ימצא איז' שגיאה ירים מכשול אם הוא בר הכי וחקר וידע וידנני לכף זכות...

בשולי החיבור מצאתי לוח זמנים, ומפני חשיבותו העתקתי אותו וצירפתי את צילומו. לא ידוע מי כתב זאת, ויתכן שמדובר בר' חיים בן שלום קארני (ראה ערך), אשר העתיק קטע נוסף: "חייב אדם לכתוב שמו... טו"ב תשרי תשט"ז".

ביב': כת"י ישועה סאלם, ירושלים