בדיחי, מעודד בן סעדיה
מצאתי שלושה כתבי יד אשר העתיק ר' מעודד בן סעדיה בדיחי בעיר רדאע שבמרכז תימן באמצע המאה הי"ז.
כתב היד הראשון שמצאתי הוא כת"י להמן, בו העתיק ברדאע בשנת ת"ח (1648) את הספר הקבלי שערי אורה לר' יוסף ג'קטיליה וליקוטי מדרש. בכה"י מ"ד דפים. בהמשך כתב היד שמונה דפים מספר האורה, כתב יד איטלקי משנת רס"ה (1505), עם חתימת הצנזור משנת שע"ז (1617). כנראה שכתב היד המקורי הגיע לתימן.
בקולופון כתוב:
"נשלם בתלתא בשבא דהוא חדסר יומין לירח שבט... אתתקנ"ט לשטרות (ת"ח - 1648) במאתא רדאע דעל נהרא דמיא דילו אלמחגרי... מעודד בר'... סעדיא אלבדיחי".
כתב יד שני הוא כתב יד לונדון, בו העתיק את סידורו הגדול של מרי יצחק ונה - פעמון זהב, עם פירושו חדושין בעיר רדאע, להערכתי, הועתק הסידור בשנים תי"ג (1653) בערך.
בכה"י הגדול שס"ב דפים, ובו הוסיף הסופר גם את פירושו הקבלי לסידור של ר' מאיר בן גבאי - תולעת יעקב. בסידור הגדול גם תיקוני שבת, מגילות איכה ואסתר, וכן אגדת אסתר, הכל לפי סידור ר"י ונה. את זמן הכתיבה קבעתי על סמך לוחות השנים המתחיל בשנת תי"ג (1653). חלק מהדפים בכתב שונה.
בקולופון המקורי כתוב:
"שנת אלפא ותשע מאה (חסר כנראה פירוט השנים הבודדות והעשרות) שטרות במאתא רדאע... מעודד בר' אבא מרי סעדיה... הידוע... בדיחי".
כנראה, שהוא זה אשר העתיק את ספר הזוהר בשנת ת"ו (1646) בעיר רדאע. בקולופון לא מוזכר שמו, אך עפ"י סימנים שונים נקבע שהוא הסופר. בכה"י רע"ג דפים, הועתק מדפוס מנטובה שנת שי"ח, עם הקדמת המגיה בראש הספר: מעשה במלך תימן שביקש מהיהודים שבאו להתיישב בתימן שיכתוב לו ס"ת. בדף צ"א: "התחלתי לכתוב... אתתקנ"ז (לשטרות, ת"ו - 1646)".
בקולופון כתוב:
"...אלול של שנת אתתקנ"ז (ת"ו - 1646) במאתא רדאע (דף 151א')".
בסוף חומש שמות כתוב:
"ד' לחודש תמוז שנת אתתקנ"ח לשטרות (ת"ז - 1647)".
רשימת בעלים: "חיים בן שלמה כליב".