בדיחי, יחיא בן יהודה-שוכר
מרי יחיא בן יהודה-שוכר בדיחי נולד בצנעא בשנת תקס"ג (1803). (קיים בלבול לגבי שם אביו: יהודה=שוכר, יחיא וסעדיה). למד תורה אצל גדולי החכמים בעיר, ולפרנסתו עסק בכתיבת ספרי תורה. נכדו הוא מרי אברהם נדאף מגדולי הפעילים למען יהודי תימן במאה הי"ט-כ'.
בשנת תר"ד (1844) קם מושל שהציק ליהודים, ורבים ברחו מצנעא למקומות שונים בתימן. ישנה מסורת, כי עסק בהטבעת מטבעות לשלטון, מלאכה שהייתה שמורה ליהודים מכוח מומחיותם, ולאחר עלילה שהעלילו עליו הושלך לכלא, ומשם ברח באופן פלא וגלה לעיר כוכבאן. שם שהה שלושים שנה עד יעבור זעם, והיה מנהיג הקהילה בכוכבאן. ר' יעקב ספיר שביקר בתימן בשנת תרי"ט (1859) פגש בו בכוכבאן, התרשם ממנו לטובה וכינהו כאחד מגדולי הדור. ר' אברהם ערוסי תיאר את מאסרו ואיך נמלטו בעזרת נס שערך, ובכל זאת בנו ר' עואץ נפטר בקוצר ימים בגלל שהשתמשו בתורתם "ודאשתמש בתגא - חלף". בן נוסף הוא מרי שלמה (ע"ע), ובן נוסף מרי עמנואל (ע"ע).
לאחר כיבוש תימן ע"י הטורקים התאפשרה חזרתו לצנעא, ושם מונה לעמוד בראש הישיבה הכללית אשר הייתה בבית כנסת ע"ש מהרי"ץ.
מתורתו ידועים לנו שני חיבורים: שו"ת חן טוב ולחם תודה. שו"ת חן טוב הוא דרושים וחידושים לתורה על דרך הפשט והקבלה ונ"ב תשובות, נדפס בירושלים תש"ל. חיבורו לחם תודה הוא פירוש לקונטרס שערי קדושה שחיבר מהרי"ץ בנושא שחיטה וטרפיות. נותרו גם מספר תשובות שפורסמו בכתב העת אור ישראל, וכן כתבי יד אשר העתיק. דרכו ושיטתו בהלכה הייתה עפ"י מהרי"ץ.
חיבוריו הועתקו מספר פעמים. נכדו מרי אברהם נדאף העתיק את שו"ת חן טוב (כת"י מוסד הרב קוק 943), ר' חסדאי בן יחיא דאר העתיק את הקונטרס שערי קדושה עפ"י לחם תודה בשנת תר"ס (1900) (כת"י גרוס 3) ועוד. בשנת תרכ"ו (1866) העתיק את הקונטרס שושנת המלך לר"ש חבשוש עם הקונטרס גן שושנים (כת"י ירושלים 136 yah). בכה"י ע"ח דפים.
בקולופון כתוב:
"נשלמה עבודה הקודש ביום ה' ר"ח תמוז ס' זכרון לבנ"י שנת @44וקבצ@55תי מן @44הא@55רצ@44ות@55 ליצירה וגם לשטרות לפ"ג. והכותב קל הקלים עפר רגלי החכמים והסופרים... חתימה מסולסלת".
נפטר בצנעא בחג הסוכות תרמ"ח (1887) ביום טוב שני של גלויות. בהלווייתו נישאו הספדים, עובדה אשר גרמה לפולמוס הלכתי גדול, האם מותר לשאת הספדים וצידוק הדין לת"ח אשר נפטר ביום טוב שני של גלויות. תיאור וניתוח הפולמוס מופיע בהרחבה בדברי יוסף טובי בספר מבועי אפיקים.