שלום בן יעקוב בן מנחם

רב ראשי וראב"ד, עדן, מאה י"ט-כ'

מרי שלום בן יעקוב בן מנחם נולד בעדן בסוף המאה הי"ט. שמש רב העיר וראב"ד במחצית הראשונה של המאה העשרים ותיקן תקנות. ראה באנציקלופדיה ע' 612.

לאחר פרסום האנציקלופדיה נוספו לי פרטים נוספים עליו משני מקורות. ראשית, יצר איתי קשר בנו יעקב מת"א, ומסר לי את העדכונים הבאים:

שמו מרי סאלם - שלום בן יעקב בן מנחם ולא כפי שנכתב. מרי סאלם עלה לארץ בשנת תש"ד - 1944 בתור תייר, והתיישב בתל אביב.

לאחר מחלה נפטר בתל אביב בי"ז באדר א' תש"ו - 1946, ונקבר בהר זיתים בירושלים ליד קברו של ר"ש שרעבי.

שנית, הגיעו לידי שני מסמכים ע"י הרב יהונתן אדואר מפ"ת, והמסמכים הם גט שכתב הבעל רצ'א בן יעקוב אלמדוול לאשתו נצ'רה בת חיים, וגט שליחות לגט זה, שנכתב ביום שני ד' בכסלו ברנ"ו - תש"ה - 1945. חתומים דייני העיר עדן: מרי שלום יעקוב מנחם, מרי יחיא בן אברהם ומרי עואץ' בן שלום. העדים הם: יוסף בן שלמה וחיים בן יחיא.

להלן נוסח גט השליחות:

בפנינו עדים חתומי מטה, בתרין בשבא דהוא ארבעה יומין לירח כסלו שנת תרין אלפין ומאתן וחמשין ושית שנין לשטרי מסר רצ'א בן יעקוב גט כריתות כשר בלתי שום תנאי ביד שלוחו חסן בן הארון (מעוצ'ה) להוליכו לאשתו נצ'רה בת חיים וליתנו לה בכל מקום שהיא. וכך אמר בפנינו רצ'א בן יעקוב (אלמדוול) בשעת מסורת הגט אתה חסן בן הארון הולך גט זה לאשתי נצ'רה בת חיים ותנהו לה בכל מקום שתמצאנה ותהא ידך כידי ופיך כפי ודבורך כדבורי ועשייתך כעשייתי ונתינתך גט זה לאשתי. נצ'רה בת חיים הנזכרת כנתינתי, ונותן אני לך רשות מעכשיו לעשות שליח ושלוחך שליח ושליח שלוחך שליח אפילו עד מאה שלוחים ואפילו בלא אונס עד שיגיע גט זה ליד אשתי נצ'רה בת חיים הנז' מידך או מיד שליח שלוחך עד מאה שלוחים תהא אשתי הנזכרת נצ'רה בת חיים מגורשת בו ממני מאותה שעה שיגיע גט זה לידה ומותרת לכל אדם ותכף ומיד מסרו לידו וגט זה שנעשה עליו חסן בן הארון (מעוצ'ה) הנזכר שליח להוליכו ככל הכתוב למעלה נכתב ונחתם בפני השליח הנזכר במתא עדן הנזכרת ביום הנזכר ועדין החתומים בו הם יוסף בן סלימאן וחיים בן יחיא. וסימני הגט הנזכר הם רי"ש שיטה שלישית עדן וסופה היום. רי"ש שיטה ששית אנתתי וסופה וחניכה רי"ש שיטה תשיעית בנפשיכי וסופה בידיכי ובסוף שיטה אחת עשרה יש נקב קטן בצד אות נו"ן של פיטורין וקודם שמסר הגט רצ'א בן יעקוב (אלמדוול) ביד שלוחו חסן בן הארון (מעוצ'ה) הנזכר ביטל בפנינו ובפני השליח הנזכר כל מיני מודעות אם מסר על גט זה או על שליחות זה וכל דבר הגורם שום פיסול או ביטול לגט או לשליחות זה גם בפנינו קיבל עליו בחרם ובשבועת התורה שלא לבטל לא את הגט ולא את השליח ולא את השליחות עד מאה שלוחים ומה שראינו ושמענו ונעשה בפנינו כתבנו וחתמנו שמותינו ביום הנזכר שנה הנזכרת כשיטה. תשיעית תיבת הגט תלוייה. והכל שריר ובריר וקיים. לתתא כד הנפק שטר הרשאה דנא קדמנא ואתו הני תרי סהדי דחתימין על שטר הרשאת שליחות גט דנא דאינון החתומים בשטר הרשאה דנא בזמנו ובסימנו שורותיו שלש תחלה וסוף ואסהידו קדמנא על דנא דאינון אינון אישרנום וקיימנום כדחזי ודין קייומייהו ואתקיימו.

יוסף בן סלימאן עד

חיים בן יחיא עד

במותב תלתא כחדא הוינא נחנא בי דינא דחתמינן יוסף בן סלימאן וחיים בן יחיא דאינון סהדי הגט עצמו חתימת ידייהו שבגט ושבשטר הרשאה

סאלם יעקב מנחם

יחיא מ"ו אברהם

עואץ' בן סאלם

צילום המסמך ראה בערך: עואץ' בן שלום.

ביב': בנו יעקב, ת"א; כת"י הרב יהונתן אדואר, רב מרכז העיר פ"ת