קורח, שלום בן יוסף

מראשוני מקובלי תימן, מרכז תימן, מאה ט"ז-י"ז

מרי שלום בן יוסף בן שלמה קורח נולד, כנראה, באמצע המאה הט"ז במרכז תימן. הוא היה מקדמוני המקובלים בתימן, והחכם השני, כנראה, שכתב בתימן חיבור בקבלה, לאחר מרי יחיא אלצ'אהרי ששילב רעיונות בקבלה בחיבוריו השונים

מרי שלום קורח הוא הראשון שכתב. חיבור שלם שעיסוקו אך ורק בקבלה הוא חי עשרות שנים בלבד לאחר שהחלו להגיע ספרי קבלה וספרי דפוס לתימן

ספרו הוא ספר @44סגולות@55, ולהערכתי, הוא חובר בין שנת שנ"ז (1597) לשנת שע"א (1611), שכן מרי יצחק ונה אינו מפנה לספר זה במהדורה הראשונה של הסידור אשר העתיק בשנת שנ"ז (1597), אך הספר מוזכר בסידור שהעתיק בשנת שע"א (1611)*

מטרת הספר, להפיץ את תורת הקבלה שהגיעה לתימן בשנים הסמוכות לחיבור הספר ספרי הדפוס הראשונים, כולל ספרי קבלה, הגיעו לתימן בזמנו של מרי יחיא אלצ'אהרי, והוא סייע לכך לאחר ביקורו בא"י וארצות המזרח בשנת שכ"ז (1567) והביא אתו לתימן ספרות זו. את השפעת ספרי הדפוס מצאתי בסידורי תימן משנת שמ"ג (1583).

מקורותיו מועטים באופן יחסי בהתאם לזמנו, ומיוסד על ספר המערכת ופירוש החייט זוהר ותיקוני הזוהר. הספר מחולק לעשרה פרקים: אמונה ומצוות, גלגול, סוד האצילות ושיעור קומה, תפילה, שבת, שמיטה ויובל, סודות שונים, סוד מה למעלה ומה למטה, סוד אדם הראשון וסודות שונים.

מרי שלמה בן ר' דוד הכהן מדאיאן כתב את ספרו לחם שלמה בשנת שצ"ה (1635), ובהקדמה לספרו הוא כותב, כי התכוון לכתוב את ספרו כתוספת לספר הסגולות, אך שינה דעתו והחליט לכתוב את ספרו באופן עצמאי, אך צירף את ספרו לספר הסגולות. מאז ברוב כה"י שני החיבורים הועתקו יחדיו. מרי שלמה השמיט מתוך ספר הסגולות נושאים מסוימים שלא נראו בעיניו, ומאידך הוסיף דברים נוספים שלא נכתבו בתחילה בספר.

כמות מקורותיו של מרי שלמה הכהן הייתה גדולה כמעט פי שנים, כט"ז ספרים, וזאת בהתחשב בעובדה, כי בשנת שצ"ה (1635) הגיעו ספרי דפוס נוספים לתימן, וביניהם גם ספרי קבלה חדשים שלא היו בידי מרי שלום קורח.

ספר הסגולות נקרא בשטף באופן יחסי לספר לחם שלמה. בספר לחם שלמה ישנן יותר חידושים מקוריים. השוואה מפורטת יותר בין שני הספרים ראה בדבריו של משה חלמיש, שאף ההדיר את שני הספרים. הספר לא מוזכר אצל רבים מחכמי תימן, ומצאנו הפניות לספר זה בדברי מרי יצחק ונה כדלעיל, ואצל מהרי"ץ בסידורו בפירוש לקדיש (חלק א, ל, ב): "ומצאתי לגדול אחד מחכמי הראשונים שמו מה"ר שלום בן יוסף קרח".

בהקדמה לספרו כתב:

"בשם ה' אל עולם נעשה ונצליח, ספר סגולות, זה השער לה' צדיקים יבואו בו. תפוחי זהב במשכיות, דבר דבור על אופניו. לפי שראיתי סודות יקרים מכל יקרה נבחרים, נעלמים ונסתרים, והמה בכמה מקומות מפוזרים, חפצתי לחברם יחד בספר אחד, (ויהיו) נכתבים בדרך קצרה, למען יבין וידע מהרה, כל בעל דעת קצרה, מספר מערכת האלהות קבצתיהו ומספר תקוני הזוהר גם מהזוהר עצמו חיברתיהו, כי לנפשי כתבתיהו, וספר סגולות קראתיהו. והצור ב"ה יעזרנו להשלימו אני שלום בן יוסף בן שלמה הקרחי".

נפטר, כנראה, במרכז תימן במחצית הראשונה של המאה הי"ז.

בבי': משה חלמיש, ר' שלום הקרחי ור' שלמה הכהן, מחקרי ירושלים במחשבת ישראל, ב' (תשמ"ג), ע' 110-118; ספר לתולדות הקבלה בתימן, ר"ג תדש"מ; רצהבי, תורתן, ע' רל"ה; טובי, עיונים; גברא, ר"י ונה, ע' 55; הרב פנחס קורח, ענף עץ אבות, ע' תתקי"ב-ג'.