ערשי, שלום בן אברהם
מרי שלום בן אברהם ערשי חיבר ספר העוסק בליקוטים לתורה, וכן העתיק מספר חיבורים בצנעא באמצע המאה הי"ט. אולי הוא בנו של מרי אברהם בן משה ערשי מצנעא (ע"ע).
כתב היד הראשון (כת"י י"ל נחום) הוא חמשה חומשי תורה שהעתיק בצנעא בשנים תר"ד-תר"ה (1843-1845). כה"י מורכב משני כרכים. הכרך השני נכתב לפני הכרך הראשון. בכרך הראשון קע"ד דפים, ובהם חומשים בראשית שמות וויקרא, עם תרגום אונקלוס ופירושים שונים: רש"י, רמב"ן, רבינו בחיי, לקוטים מאברבנאל, מאיר לארץ, אור החיים וכן @44לקוטי תורה@55 שערך והוסיף לספר. הכרך השני לחומשים במדבר-דברים ק"ג דפים, בדומה לכרך הראשון. הכרך הראשון נכתב במימון ר' יוסף בן שלמה עראקי.
בקולופון הכרך הראשון כתוב:
"לה' הארץ ומלואה, זה החפץ השלי אני (יוסף) בן סלימאן אלעראקי יזכיני השי"ת לקרות בו... היום יום ו' ט' לחדש אייר בקו"ן תר"ה ליצירה (1845), יהי רצון שתהא סוף וקץ לכל צרה אכי"ר. ספרא הצעיר שלום בן אמ"ו אברהם ערשי ס"ט (חתימה מסולסלת)".
בקולופון הכרך השני כתוב:
"נשלמה המלאכה הזאת יום ב' ח' לחדש תשרי שנת בקנ"ה תר"ד ליצירה (1843), יהי רצון שתהא שנת גאולה, ואם תמצא איזה טעות בכתיבה, תקנו וה' ישלם לך, כי אני כתבתיה ואני בדוחק גדול, הרחמן יאמר ליסורנו די אכי"ר. ספרא הקל והנבזה שלום בן אמ"ו אברהם ערשי יצ"ו ס"ט. (חתימה מסולסלת)".
כתב היד השני (כת"י ד"ר מזיא 7) הוא קריאי מועד ושלש מגילות שהעתיק בשנת תרכ"א (1861).
בכה"י קי"ח דפים, קריאי מועד בדפים 43-1, שה"ש, רות וקהלת עד דף 118. בכה"י שני קולופונים לשני החיבורים. קריאי מועד נכתב במימון ר' סעדיה יחיא עראקי, ונכתב לאחר המשנה למרות שנכרך קודם.
בקולופון הראשון כתוב:
"נשלמה... על ידי... הצעיר שלום בן מו' אברהם ערשי, ונשלמה יום ג' ה' סיון בקע"ב (לשטרות) התרכ"א ליצירה (1861), ונכתב... להחכם... מו' סעיד.. יחיא עראקי..."
בקולופון לג' מגילות בדף 118 א' כתוב:
"זה הספר ג' מגילות נכתב להחכם... (השם נמחק ובכתיבה אחת כתוב "שלמה חי")... ותהי השלמת הכתיבה יום ב' כ"ו אייר בקע"ב (לשטרות, תקכ"א - 1861).. הסופר... הצעיר שלום בן מו' אברהם ערשי".
כתב יד שלישי הוא תיקון ליל שבועות (כת"י צנעאני). בקולופון לא כתוב נמן ומקום הכתיבה. שם כתוב: ספרא ומסכינא ק"ו סאלם (שלום) באמ"ו אבראהים ערשי יצ"ו ס"ט ".
חיבורו @44ליקוטי תורה@55 הועתק בשני כת"י נוספים כפי שמצא יהודה רצהבי. בכה"י ק"כ דפים. הלקוטים כוללים פירושים וחידושים בדרך הרמז והנוטריקון, ובמספר מקומות כותב: "זהו מ"ש (מה שעלה) בדעתי סאלם בן מ"ו אברהם ערשי יצ"ו", וכן "ממה שליקט הצעיר שלום לא"א כמהר"ר אברהם אלערשי". לחיבור מצורף מחזור שנים הפותח משנת תרכ"ה (1865), ואולי בשנה זו נעתק שוב החיבור, שכן את הלקוטים לתורה העתיק בשנים תר"ד-תר"ה (5-1844).