סעדיה בן מעודד
ר' סעדיה בן מעודד היה סופר פורה במיוחד באמצע המאה הי"ז, באזור הערים מעבר וד'מאר מדרום לצנעא. יתכן, והיה נכדו של הדיין בעיר מעבר בשנת תע"ד (1614) (ע"ע קודם).
מצאתי קרוב לט"ו כתבי יד שהעתיק סעדיה בן מעודד באמצע המאה הי"ז. חלקם כתובים ע"י סעדיה בן מעודד בלי לפרט יותר, חלקם כתובים ע"י סעדיה בן מעודד בן סעדיה בן יוסף, וחלק כתובים ע"י סעדיה בן מעודד בן יונה בן גד חמאמי-פתיחי.
ברור, שמדובר לפחות בשני סופרים: סעדיה בן מעודד בן סעדיה בן יוסף, וכן סעדיה בן מעודד בן יונה בן גד חמאמי-פתיחי. לפי אפשרות זו סעדיה בן מעודד בן יונה בן גד הוא אולי סעדיה בן מעודד הרשום באופן סתמי בלי הפירוט. יתכן, ומדובר ביותר משני סופרים. לקושי זה מצטרף קושי נוסף. מצאתי גם את העתקות דור השני והשלישי, ויש להבחין, האם מדובר בסבא או בנכד (עיין עוד ערכים פתיחי-חמאמי). ואולי הוא קשור למעודד בן סעדיה בדיחי, ע"ע.
לא הצלחתי לזהות בוודאות האם מדובר בשני סופרים או יותר, ולכן רשמתי מספר ערכים: סעדיה בן מעודד, סעדיה בן מעודד בן סעדיה בן יוסף, ופתיחי-חמאמי סעדיה בן מעודד בן יונה בן גד. הרוצה להעמיק יותר ישווה בין הערכים.
מכתב היד השלישי נראה, כי היה תלמידו של ר"י ונה והתפרנס מכתיבת ספרים.
להלן פירוט כתבי היד אשר העתיק ר' סעדיה בן מעודד:
א) תנ"ך בשנת ת"ט (1649) - כת"י ירושלים 1138°4.
ב) תאג' בשנת ת"י (1650) - כת"י בהמ"ל 9842.
ג) סידור משנת תי"ד (1654) בעיר מעבר - כת"י בהמ"ל 3109.
ד) פירוש רש"י לתורה משנת תכ"א (1661) בעיר מעבר - כת"י בהמ"ל 757.
ה) מדרש הגדול לחומש בראשית משנת תכ"ד (1664) - כת"י בהמ"ל 239.
ו) רמב"ם ספר נזיקין ושופטים במאה הי"ז - כת"י בהמ"ל R2328.
להלן פירוט ותיאור חלקי של כתבי היד:
א) @44תנ"ך@55 משנת אתתק"ס לשטרות (ת"ט - 1649) - בכה"י רמ"א דפים, עם ניקוד, טעמים, מסורה גדולה וקטנה.
ב) @44תאג' בראשית ושמות@55 משנת אתתקס"א לשטרות (ת"י - 1650) - ק"נ דפים, עם ניקוד וטעמים, תרגום אונקלוס, תפסיר רס"ג לאחר כל פסוק ומחברת התיגאן. בראש כה"י פרקי תהילים בצורת עיטורים, וכן קטעי תלמוד בכתיבה תימנית מסוטה יד, א', וכן סוטה מב, וכן קידושין לט, ב', עם פירוש רש"י. קטעי התלמוד הוכנסו לכה"י לגניזה, כנראה, כמקובל בתימן. לפני המחברת שיר "אמונה יצרה", ובו שילב את שמו ושנת כתיבת התאג' "סעדיה... ילוד מעודד... חתמתיה שנת אתתקס"א (לשטרות, ת"י - 1650)".
ג) @44סידור חידושין@55 שהעתיק בשנת תי"ד (1654) בעיר מעבר - בידינו נותר רק סליחות ושירים. בכה"י ק"מ דפים. את כה"י התחיל להעתיק ר' יפת בן דוד הכהן, ונכתב במימון דוד בן שלמה הכהן.
בקולופון דף 105 כתוב:
"נשלם זה הסידור הגדול... ביום ראשון דהוא עסרין וחד יומא לירח כסלו שנת אתתקס"ה (לשטרות, תי"ד - 1654) במאתא מעבר... ונכתב ביד... סעדיה בן מעודד, והכותב תחילת זה הסידור יפת בן דוד הכהן זלה"ה, ואני השלמתי אותו... ונכתב על ידי (במימון) החבר הטוב... דוד בן שלמה הכהן".
ד) @44פירוש רש"י לתורה@55 משנת תכ"א (1661) בעיר מעבר - בכה"י קפ"ח דפים, בשולי הדפים כתוב פירוש הטור לתורה. נכתב במימון החכם שלמה בן משה בן סעדיה המכונה שלמא.
בקולופון כתוב:
"נשלם... בתלתא בשבא דהוא תמניא יומין לירח אדר שני שנת אתתקע"ב שנין לשטרי (תכ"א - 1661) במאתא מעבר... והכותב סעדיה בן מעודד... ונכתב על שם החבר... אלמעאלם סלימאן בן מוסא בן סעיד אלמכונה שלמא".
ה) @44מדרש הגדול לחומש בראשית@55 משנת תכ"ד (1664) בעיר מעבר - בכה"י קס"ה דפים, עם פירושים בשולי הדפים מספר המרגלית כנראה. בראש כה"י כתוב שהחל לכתוב בר"ח תמוז תכ"ד (1664), ובקולופון כתוב שסיים ביום ראשון, י' באלול שנה זו. נכתב במימון האחים סעדיה ומעוצ'ה בני יחיא אלואינטי.
בקולופון כתוב:
"נשלם זה המדרש בחד בשבא דהוא עשרה יומין לירח אלול שנת אתתקע"ה שנין לשטרי במאתא מעבר... ונכתב על ידי סעדיה בן מעודד... ונכתב על ידי (במימון)... סעיד ומעוד'ה עייאל (בני) יחיא אלואינטי".
ו) @44רמב"ם נזיקין ושופטים@55 במאה הי"ז - בכה"י של"ג דפים. הקולופון בסופו קרוע, ולכן לא ידועה לי שנת העתקה, ומה שהצלחתי לפענח: "זה החיבור שכתבתי אני... אני... סעדיה אבן מעודד יש"ל".