מעודד בן יוסף סעדיה

סופר, גראגיש, מאה ט"ו-ט"ז

ר' מעודד בן יוסף בן סעדיה אבן חסאן העתיק שני כתבי יד בישוב גראגיש במאה הט"ז.

כתב היד הראשון הוא הלכות הרמב"ם, אשר העתיק בישוב גראגיש בשנת אתתי"ה לשטרות (רס"ד - 1504). העתיק במימון ר' אברהם בן דוד מעברי.

בקולופון כתוב:

"יזכה הכותב והנכתב לו לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו ממה שנכתב בשם החבר הטוב... ש"צ אברהם בן דוד הידוע אלמעברי... והכותב מעודד בן יוסף בן סעדיה בן יוסף בן שלמה בן נתנאל ידיע באבן חסאן, אלהים ימחול לי על כל מה ששגיתי... וכאן אלפרג מן נסב' הד'י אלכתאב (והיתה השלמת העתק ספר זה) בחד בשבא דהוא עסרין וארבעה יומין לירח אב יהפך לששון שנת אתתי"ה שנין לשטרות (רס"ד - 1504) במאתא אלגראגיש תתקיים לישראל דבגוה עד עדן דתתבני קרתא קדישתא ירושלים, אלהים יחיש הקץ וימהר הגאולה אכי"ר".

כתב היד השני הוא פירושו לנביאים ראשונים של מרי אברהם בן שלמה (ע"ע) בישוב אלגראגיש בשנת רע"ג (1512).

בכה"י רצ"ז דפים. כולל את הפירוש ליהושע, שופטים, שמואל ומלכים עד א, א-ח. כה"י חסר א"כ, בסופו. נעתק במימון ובהזמנת ר' סעדיה בן מעודד בן דוד ידוע באלהבאר.

בקולופון כתוב:

"מה שנכתב בשם החבר הטוב הדומה לעץ רטוב... סעדיה בן מעודד בן דוד ידוע באלהבאר, אלהים יזכהו להגות בעניניו ולגלות כל מצפוניו הוא וזרעו וזרע זרעו... והכותב מעודד בן יוסף בן סעדיה בן יוסף בן שלמה בן נתנאל ידיע באבן חסאן, קודשא בריך הוא ימחול לי על כל מה ששגיתי... נכתב בעיר אלגראגיש תתקיים לישראל דבגוה עד עדן דתתבני קרתא קדישתא ירושלים אמן נצח סלה. וכאן אלפראג' מן נסכה (והיתה השלמתו) בחודש כסלו של שנת אלפא ותמני מאה וחמיש שנין לשטרות (רע"ג - 1512), אלהים יחיש הקץ וימהר הגאולה בקריב בעגלי אמן נצח סלה".

בבי': י"ל נחום, מצפונות, ע' 183; כת"י לונדון ס' בריטית 226-6070.