לוי, יוסף בן יפת
מרי יוסף בן יפת הלוי הוא מגדולי חכמי תימן במאה הי"ד-ט"ו. נחשב לגדול האסטרונומים היהודים בתימן. הוא חי בצנעא, והיה תלמידו של מרי שלמה בן ר' בניה. יהודה רצהבי מיחס את חיבור ספרו "נר ישראל" למחזור רע"א בשנים קל"א-קמ"ט (1371-1389), ואילו הר"י צובירי ונויבאואר מיחסים אותו לשנת ק"פ (1420). יצחק לנגרמן מעיר, כי אין אף נימוק לשנת ק"פ (1420). עפ"י רוב כתבי היד נראה, כי יש להעדיף את הדעה הראשונה.
ספרו המפורסם @44"נר ישראל"@55 עוסק בלוח העברי בחישובי תקופות ועברונות, מונה י"ד פרקים, כתוב בערבית ומלווה בלוחות. ספר זה הוא ספר יסוד ללוח העברי, ובסופו שלושה שירים בעברית ובערבית העוסקים בחכמת העיבור והתכונה.
חיבור נוסף קטן יותר נקרא @44"עיבור יוסף הלוי"@55 והוא מלווה במספר לוחות. מחיבור זה ניתן ללמוד, כי הלך בעקבות מרי נתנאל פיומי, מחבר בסתאן אלעקול - גן השכלים.
ספרו השלישי @44"כתאב אלמסחה"@55 - "ספר המדידות". מהקדמתו לספר נר ישראל משמע, שכתב חיבור רביעי העוסק באופן מקיף באסטרונומיה, ודן בתנועות כל הכוכבים וקראו @44"אלזיג' אלבהרדי אלדואר אלאבדי"@55. בחלק מכה"י מצורפים נספחים, הכוללים ליקוטים מהלכות קידוש החודש לרמב"ם, הדנים בחישוב מיקום השמש והירח.
להלן קטע מהקדמתו, מתורגם לעברית:
"נר ישראל, הקדמה... יאמר הנצרך לאל יתברך ויתעלה יוסף הלוי בר' יפת הלוי, ינון שמו לעד, תלמיד רב שלמה בר' בניה זכרו לחיי העולם הבא. אחר זה אומר: הנכבד כספרי החשבונות כולם ושלימות החכמים תלויים בידיעת המעגלים העליונים ותנועות הגלגלים שעליהן מיוסדת מידת הזמנים שבאמצעותן מחשבים וקובעים את השנים, החודשים, הימים והשעות כמאמר התורה בעניין זה "ויאמר א' יהי מאורות ברקיע השמים..." והוצאתי את פעולות החשב' שבו מן הכוח אל הפועל, והגהתיו בדקדוק ובדקתיו לפי חזיותו בכוכבים של החכם הנכבד משה בן מימון בעיקרי אמצע שני המאורות ובמנת הירח והתל' וגובה השמש הבנויים על פי אורך עיר השלום ירושלים כדי להוציא קשת הראייה על פי האמת... וקראתי ספר זה בשם נר ישראל... וכאשר חקרתי זאת פניתי וחיברתי את הזיג' הגדול שקראתיו אלזיג אלבהרדי אלדואר אלאבדי... ולא קדמני אדם בחיבור כתבניתו וצורתו ולא עשה איש בדורנו כיוצא בו, וקבעתי מספר השערים שעליהם מיוסד זיג' זה לארבעה עשר, אתפלל לא' שיצליח בידי וינחני במגמתי וישגיח עלי וידריכני בדרך נכונה בכל אשר אפנה ויסוכך בהשגחתו על המעיין בו בעין האמת למען ישיג את התכלית שנתחבר לשמה".