קרין, יעיש בן משה

ראב"ד ומגדולי המקובלים, מועיצירה - חוגריה, מאה י"ט-כ'

מרי יעיש בן מרי משה קרין נולד בעיר אלצלן כנראה, שבמחוז חוגריה באמצע המאה הי"ט. בשלב מסוים עבר לגור בעיר המקובלים מועיצירה שבמחוז. למד תורה וקבלה אצל אביו, מרי משה, ועסק בתורה ברוב שעות היום. מידי פעם היה עושה הפסקות בלימוד השוטף כדי לכתוב חידושים בקבלה. על שולחנו היה מונח קבוע אגרטל עם עצי ועשבי בשמים שהיה נוהג לברך עליהם. חי בקדושה ובצניעות, וכשהיה יוצא מביתו שפתיו היו עוסקות בתורה. היה עוטף את ראשו בטלית כדי להימנע מלראות דברים אסורים. היה נוהג לאכול מעט, ובמשך כל היום ניזון מחלה אחת קטנה וביצה.

מונה לרב ראשי וראב"ד של עיר המקובלים מועיצירה, ושימש בדיינות עם מרי דוד בן מרי יעיש חדאד ומרי חסן יוסף. שימש בדיינות, להערכתי, בסוף המאה הי"ט ובתחילת המאה העשרים עד לפטירתו. מכל רחבי האיזור היו באים לידון בבית דינו ואפילו מעדן.

התפרנס מאדמות שהיו בבעלותו ועובדו ע"י מוסלמים. הוא היה נוהג לתקן ספרי תורה, העתיק ספרים ועסק מעט גם במסחר. מרי יעיש חדאד היה מכונה בן עזאי ומרי יעיש קרין בן זומא. אמרו עליו שהוא גלגולו של משה רבינו. הוא בנה בית קומתיים, ובפתח הבית חקוק ע"ג לוח שנת בנייתו תרע"ו (1916). הוא נעזר בסוחר העשיר, ר' מנחם דאוד כהן צדק, כדי שבמסעיו לעיר עדן ירכוש לו ספרי קבלה שונים.

מתורתו ידועים לנו חיבוריו הבאים:

@44מחמדי שמים@55 - שם כללי לכל חיבוריו. בחיבור ר"ט דפים, ונכתב בשנים תרנ"ד-תרנ"ו (1894-1896). החיבור כולל דרושים לפרשיות השבוע - מעשה ידי אמן (דפים ג'-קע"ז), דרושים לנביאים וכתובים - נופת צופים (דפים קע"ח-קפ"ה), דרושים וליקוטים לשה"ש ותהילים בשם אמרות טהורות.

@44ספר טיפי שמן@55 - דרושים לספר תהילים. הספר אבד, יתכן ומדובר בספר אמרות טהורות. זהו השם הנוסף לספר, ויתכן כי כתב שני חיבורים לתהילים. נכדו מרי סעדיה בן אור (ע"ע) חיבר ספר במתכונת זהה עם שם זהה "טיפי שמן", תופעה מצויה בתימן.

@44סידור עם כוונות האר"י@55 - בחיבורו מחמדי שמים הוא מזכיר ספר נוסף בשם @44"פירות האילן"@55. כתב חיבור בשם @44נוה חכמה@55 על תורה ותהילים.

את חיבורו המרכזי "מחמדי שמים" ערך תלמידו מרי שלמה בן יוסף טביב, שהיה רב ראשי וראב"ד בשרעב במחצית הראשונה של המאה העשרים, הוא אף כתב הקדמה לספר.

הייתה למרי יעיש בת זקונים, פיקחית ונבונה, שעקבה אחר מעשי אביה בקבלה מעשית ובנסים ואף בהתבודדותו, וכשגילה זאת, הזהירה שלא לפרסם זאת, כיוון שאז אחד מהם עלול להיפגע.

נפטר בעיר מועיצירה שבמחוז חוגריה לאחר שנת תרע"ו (1916).

בבי': ר"ס חוזה, שרעב, חלק ב', ע' מ"ג, מ"ח-נ'; מרי סעדיה בן אור, תהילים, ע' 17, 23-25; אפרים יעקב, תימנה ע' 33, 37-38, 44, 73; רצהבי, תורתן, ע' קל"ה-קל"ז; ר"י רצאבי, נר יאיר, ע' קפ"ג; כת"י מנחם יעקב, נהריה 118-69453; כת"י ירושלים 457°4.