אברהם בן חלפון

משורר, מאה י"ג ?

ר' אברהם בן חלפון היה מן המשוררים הקדומים והחשובים ביותר בתימן. יש המפקפקים האם חי בתימן, בהסתמך על העובדות, כי חריזתו היא ספרדית, בשירתו אין רמז כלשהו ליהודי תימן, איש מחכמי תימן אינו מזכירו, וכן אין זכר לשיריו בדיואן התימני.

גם תקופתו שנויה במחלוקת, יש המקדימים זמנו למחצית הראשונה של המאה הי"ג, ויש המאחרים אותה לסוף המאה הט"ו.

שארית מהדיואן שלו נתגלתה והתפרסמה ע"י ישראל דודזון בקובץ ציונים. שירים בודדים נדפסו אף קודם לכן בעילום שם במקומות שונים, ויוסף טובי ההדיר פ"ז משיריו.

שירתו היא במתכונת שירת ספרד: במשקלה, בסגנונה ובתוכנה. תוכן שיריו עוסקים בתוכחה ומוסר, חתונה ומילה, שירים לחגים וכדומה.

מצאתי כת"י של התורה שהעתיק בניה הסופר בצנעא במחצית השנייה של המאה הט"ו, בו הוא מעתיק שיר בזכות התורה. שם כתוב: "שירה... על התורה לאברהם בן חלפון אלעדני זצ"ל" (כת"י בהמ"ל L67). השיר פותח במילים "אמונה יוצרה אצלה אמנה".

ברור, א"כ, שהיה משורר שחי בתימן ששמו הוא ר' אברהם בן חלפון עדני, שקדם לסופר בניה המפורסם, שכן הוא כותב לאחר שמו זצ"ל. אם כי יתכן שהיה משורר נוסף בשם זהה ר' אברהם בן חלפון שלא חי בתימן, וכמובן ששם משפחתו לא היה עדני.

לדעת רצון הלוי הוא אבי משפחת משתא-שבזי.

בבי': ישראל דודזון, ציונים, ברלין תרפ"ט, ע' 58-81; וכן מנחה ליהודה, ירושלים תרצ"ה; מיכאל איש שלום, תרביץ, י"ח (תש"ז), ע' 187-193; הברמן, אנציקלופדיה לגדולי ישראל, ע' 54; שירי ר' אברהם בן חלפון, תל- אביב תשנ"א; רצהבי, תורתן, ע' רכ"ח-רכ"ט; רצון הלוי, שירת ישראל בתימן, ע' 355-371, 960-964; כת"י בהמ"ל L67-23531.