פתיחי-חמאמי, יהודה בן מעודד
ר' יהודה בן מעודד בן סעדיה בן מעודד בן סעדיה בן יונה בן גד חמאמי-פתיחי העתיק שני כתבי יד* ובהם ארבעת הטורים של השו"ע, בחודשים ניסן-ר"ח אב שנת תפ"ב (1722) בישוב מעבר כנראה, מדרום לצנעא, לא הרחק מהערים רדאע וד'מאר. בקולופונים לא כתב את מקומו, וקבעתי את שם העיר מעבר, עפ"י כתב יד של סבו ר' סעדיה בן מעודד. הוא, כנראה, דור חמישי של סופרים בתימן, ומצאתי כתב יד אשר העתיקו אביו, סבו ואבי סבו וקרובי משפחה נוספים. ראה דיאגרמה לקמן. ר' יהודה העתיק שני כתבי יד.
הראשון הוא (כת"י ירושלים) בו העתיק את טור או"ח וטור יו"ד. תחילה העתיק את טור או"ח ואת טור יו"ד וסיים בי"ב בניסן תפ"ב (1722). בכה"י רנ"ג דפים, וחסר בתחילתו עד סימן י"א. גוף הטקסט כולל את הגהות הרמ"א בכתב מוקטן יותר, כמתכונת ספר השו"ע המודפס. טור או"ח עד דף קי"ז, ומדף קכ"ב טור יו"ד. את השו"ע העתיק במימון ר' יפת בן מעודד צ'ראב.
בקולופון כתוב:
"ובכן נשלם זה הספר הנכבד בהלכותיו ופסקיו בחסד האל וברחמיו היום יום ג' י"ב לחודש ניסן שנת פקדנו בישועותך לפ"ב (תפ"ב) ליצירה (1722), השם ברוך הוא יחיש הקץ וימהר הגאולה בזמן קריב ובעגלא... ספרא חלשא ומסכינא... יהודה בא"מ מעודד בן כג"ק מהר"ר סעדיא בן כמהר"ר מעודד אלחמאמי אלפתיחי שפ"ט... ונכתב על שם החבר הטוב... טוב עם ה' וטוב עם אנשים יפת בן מעודד המכונה אלצ'ראב יש"ל אשר הזיל זהב מכיס מלא די מחסורים...".
כתב היד השני (כת"י ביל גרוס 167) ובו שו"ע טור אה"ע וטור חושן משפט.
בכה"י פ"א דפים, כ"ט הדפים הראשונים טור אה"ע, ונ"ב דפים במספור חדש טור חו"מ. נכתב במימון ר' יפת בן מעודד צ'ראב בשנת תפ"ב (1722). מסתבר, כי מדובר בכתב יד אחד שלם של כל ארבעת הטורים, אשר פוצלו ונמצאים בשתי ספריות שונות. גוף הטקסט כולל הגהות הרמ"א במתכונת הדפוס.
בפתיחה לטור אה"ע הוא כותב דבר מיוחד שיש בו ללמוד על דרכי עבודתם של הסופרים בתימן. ר' יפת צ'ראב רצה שיעתיק לו את כל ארבעת הטורים עם הגהות הרמ"א. ר' יהודה חמאמי הסופר מצא את ההגהות לטורים או"ח ויו"ד, אך לטורים אה"ע וחו"מ לא מצא ספר עם ההגהות, ולכן העתיקם בלי ההגהות. בשלב מאוחר יותר מצא הסופר ספר שו"ע עם הגהות הרמ"א והמזמין יפת רצה שיעתיק לו את הגהות הרמ"א בלבד, אך ר' יהודה הסופר לא רצה, כיוון שהדבר אינו מקובל, לכן נקט בדרך מקורית כלשונו בהקדמה:
"לכן ראיתי לכתוב כל הסימנים כולם איש על דגלו באותות אשר הם כתובים בספר הש"ע. וכל הלכה והלכה שיש בה שתים או שלוש הגהות לא אכתוב ממנה אלא תחילת כל דבר השייך לשתיים או לשלוש ההגהות בכתיבה גסה לאות ולסימן כדי שלא ישתבש הקורא, וגם כן כל פסקי דינים קטנים מן ההגה"ה הנזכרים בתוך ההלכה עשיתי להם מסגרת מסביב כזה () כדי שיבין הקורא דברי ההגייה של רבי משה אסרליש ז"ל מתוך דברי רבי יוספ קארו... נאום הצעיר יהודה בן לא"א כמהר"ר מעודד בן כג"ק מהר"ר סעדיה רי"ת בב"ע".
בקולופון בסוף חו"מ כתוב:
"שלים בס"ד היום יום ד' ר"ח אב יהפך לששון ולשמחה שנת בל"ג לשטרות (תפ"ב - 1722) השם ב"ה יחיש הקץ וימהר הגאולה אמן כן יהי רצון".