חנניה בן ישועה

חכם, מאה י"ג

מרי חנניה בן ישועה היה חכם בתימן במאה הי"ג. לא ידוע מתי בדיוק חי והיכן. עפ"י הערכה חי במאה הי"ג, סמוך לזמנו של מרי יחיא בן סעדיה אבן אלחואס. מכונה גם נניה בן ישוע.

הוא התפרסם בזכות חיבור שכתב בנושא הלכות שחיטה וטרפיות ומאכלות אסורות. החיבור הוא פירוש בערבית, ומסודר בצורת שאלות ותשובות, צורה מקובלת ביותר בחיבורים הלכתיים בתימן. הספר מחולק לשני חלקים: החלק הראשון כולל הקדמות בפרשנות סוגיות התלמוד למסכת חולין בדיני בעלי חיים הכשרים, ומפנה למקורות במקרא ובתלמוד, והחלק השני הוא פירוש להלכות שחיטה לרמב"ם תוך הפניות מקורות לתלמוד, וכן פירוש מבואות. חשיבות החיבור היא גם בנוסחאות התלמוד שהיו בתימן במאה הי"ג, נוסחאות הנחשבות למדויקות ביותר.

החיבור עוסק גם בהלכות איסור והיתר, בשר בחלב ועוד. מקורותיו: מקרא, תלמוד, רמב"ם, ספר הערוך, חיבורי גאונים ועוד. את רב אשי הוא מכנה "סיידנא (=אדונינו) רב אשי סייד אלגאונים".

החיבור נותר בידינו במספר כתבי יד, ואחד מהם כולל גם את הלכות שחיטה למרי יחיא בן חואס. חלק מחכמי תימן כמו מרי דוד בן שלום ג'מאל-גמליאל (צנעא, מאה י"ט) מתייחסים ומצטטים את החיבור.

להלן חלק מהקדמתו לחיבור מתורגם לעברית:

"בשם ה' אל עולם אתחיל לכתוב עניינים אחרים וענייני הלכות שחיטה לנניה בן ישוע. המטרה הכללית בספר זה (שאנו מפרשים דברינו בו), לבאר בו ענייני הלכות שחיטה לאחר שנזכיר את הכללים המפורסמים ועליהם מיוסדים מה שכתב רב אשי, בלשון ערבית. ואין מנוס מלהעלות דבריו עליו השלום, ומן האל אשר הנחנו בדרך אמת נבקש שיסייענו, ויגלה לנו סתרי הדברים הנשגבים מבינתנו, כי הוא המנחה והמפרישנו בהנחייתו מאומות העולם וכו' וקבעתי פרקיו ארבעה עשר... דע, כי מניתי לך הנבילות כפי שמנה רבינו משה הטריפות, וזאת למדתי ממנו זצ"ל. וקיבצתי לך הכל ואפילו ספק ספק נבילה למען יהיה זה ברור לך. ואני אזכירנו, אם ירצה האל יתעלה ברוך הוא בפרק חמישי, ואחר ההקדמה נסקור את החיבור בביאורו.

בשם ה' אל עולם, אמר התלמיד הקל חנניה בר' ישועה רי"ת. כאשר ביקשתנו להבינך הלכות שחיטה כראוי לא ראיתי ללמדך אלא במה שחיבר הגאון הגדול הזה ר' משה בר' מימון ז"ל במה שיספיק לדעתי עבורך. אך אבאר בכל הלכה עניינים והלכות בתלמוד שלא הזכירם רבינו משה (אבל בקצרה) מחשש לאריכות יתירה. והריני מבאר לך זאת, ומן ההכרח לעשות לביאור זה הקדמה כדרך שעושה כל מחבר מתחיל כפי שידוע לך... סליך פירושא וחנניה בר' ישועה".

בבי': רצהבי, תורתן, ע' קע"א-קע"ב; י"ל נחום, צוהר, ע' ע"א-ע"ד; י"ל נחום, מכמנים, ע' קנ"ז; י"ל נחום, תעודה, ע' שי"ז.