חבשוש, שלום בן יחיא

דיין וראש הישיבה, צנעא, מאה י"ט

מרי שלום בן יחיא חבשוש נולד בצנעא בשנת תקפ"ה (1825). היה תלמידם של ראב"ד מרי יוסף קארה ושל מרי יחיא בדיחי, ראש הישיבה הכללית בצנעא. התפרנס ממקצועו צורף כסף, עסק מעט במלאכתו לצורך פרנסה, ואת רוב זמנו הקדיש ללימוד תורה בישיבה הכללית שמוקמה בכניס צאלח. התרחק מעסקנות ופעילות ציבורית.

לאחר פטירת רבו, מרי יחיא בדיחי, בשנת תרמ"ח (1888), נבחר לכהן כראש הישיבה עד שנסגרה בשנת תר"ס (1900) בשנים של הרעב. תקופה מסוימת שימש דיין בבית הדין בצנעא. הר"י קאפח פירסם שני פסקי דין שהוא חתום עליהם, העוסקים בקופות הצדקה.

ידוע כי חיבר שלושה ספרים: @44שושנת המלך, קרבן תודה וליקוטי כתובים@55 - טעמים עפ"י הקבלה. שני הספרים הראשונים זכו לפרסום רב ביותר בתימן, ואילו השלישי מצוי עדיין בכתובים בידי הר"י קאפח.

"שושנת המלך" - קיצור מתשובות פעולת צדיק למהרי"ץ בצורה של הלכות ופסקים. חובר, כנראה, בשנת תרכ"ב (1862), ופורסם במספר מהדורות בשנת תרכ"ו (1866) ועוד. לאחר תמצות תשובותיו של מהרי"ץ הוא מוסיף גם חידושים משלו, מיישב קושיות בדברי הפוסקים ועוד. דבריו נפתחים במילים "אש"ל" - אמר שלום, ומסתיימים במילים "שי"ח" - שלום יחיא חבשוש. בשולי החיבור הוסיף מקורות להלכה בשם "גן שושנים".

אחד מכתבי היד של החיבור הוא כת"י ירושלים (yah136). הוא סיים להעתיק את שושנת המלך בשנת תרכ"ו (1866). בכה"י ע"ח דפים, כולל מראה מקום - גן שושנים. כת"י אוטוגרף.

בדף 9א' כתוב:

"ספר שושנת המלך והוא קיצור שאלות ותשובות הנקרא פעולת צדיק... עשיתיו אני... שלום בן לא"א יחיא חבשוש".

קונטרס זה זכה לפרסום רב, וחלקים ממנו נדפסו עוד בחייו: בפעם הראשונה בשנים תרמ"ו ותרנ"א (1886, 1891) בשולי הספר שו"ע עם פירוש שתילי זתים, בפעם השניה בשנת תרנ"ג (1893) בספר פתח האוהל למרי יחיא עמוד, בפעם השלישית בשנת תרנ"ה (1895) בשו"ע יו"ד עם פירוש ראשי בשמים; בשנת תשכ"ז ע"י שמעון גרידי אשר הדפיס במהדורת צילום את מהדורא קמא; ובשנת תשמ"ד עם הקונטרס שערי קדושה למהרי"ץ ע"י מרי שמעון צאלח.

עפ"י דבריו בהקדמה, החיבור נכתב בהשתדלות ר' יחיא שרעבי. כתב היד נמכר על ידו לדאוד בן סלימאן עקבי, בשל מצבו הכלכלי הקשה.

בהקדמה לספר הוא כותב:

"אמור יאמר העבד העני... עד שהעיר ה' אותי על יד אהובי... אדו"ר ורבי כמוהר"ר יחיא שרעבי... וזה שמו אשר לי קראתי הלא הוא שושנת המלך, להודיע כי לא מאתי יצאו הדברים כי אם מזולתי שושני אמריו וטוב חמדתי... ועוד הוספתי ועשיתי מראה מקום מוצא הדינים... וקראתי שמו גן שושנים... ואפריין נמטייה לרב הדיין המקובל... כמוהר"ר יחיא צאלח בן יעקב נע"ג אשר קדמני... זעירא וגם רביא שלום בן לא"א יחיא חבשוש יש"ל".

"קרבן תודה" - פירוש לספר מקור חיים אשר חיבר מהרי"ץ בן יעקב בנושא השחיטה והטרפיות. הספר זכה לתפוצת שיא בתימן בנושא זה, ועל פיו נבחנו כמעט כל השוחטים בתימן. קרבן תודה הוא תוספת של פירושים, חידושים והשלמות שאת חלקן אסף מחיבורו הגדול והמעמיק של מהרי"ץ זבח תודה. לזה הוסיף ציונים ומקורות בשם "באר הקר".

נדפס פעמיים עם מקור חיים בעדן שנת תרנ"ג (1893), ובירושלים בשנת תשכ"ה.

מרי שלום חבשוש נחשב מממשיכי דרכו של מהרי"ץ בהלכה למרות שהתפלל בנוסח שאמי, והוא אחד המסייעים הגדולים בהפצת תורת מהרי"ץ.

נפטר בצנעא בודד בביתו באדר תרס"ה (1905) בזמן המצור הכבד על צנעא - חוזת אלנפר, בזמן מלחמת האמאם בטורקים. עקב הרעב הכבד רבים ברחו מצנעא, וכל יום נפטרו כעשרים יהודים ברעב. ר' שלמה חבשוש (ע"ע הבא) הגיע לטפל בקבורתו, והנה הוא יושב במקומו הרגיל ורגליו מכוסות, התפילין מונחות לפניו לאחר החליצה קודם שהספיק לקפלם. הוא שכר אנשים שיטפלו בו וקברוהו.

בבי': סע"ת, ע' מ"ט, ס"ג וקע"ג; שמעון גרידי, הקדמה לס' שושנת המלך, ירושלים תשכ"ז; ר"י קאפח, כתבים, ע' 887-890; רצהבי, תורתן, ע' ע"ה- ע"ו; ר"ש גמליאל, חכמי היהודים, ע' פ"ח-פ"ט; ניני, ע' 97-98; משה צדוק, מחשבת ישראל, ע' 217-220; ספריו: מקור חיים, ירושלים תש"מ; ספר שערי קדושה... שושנת המלך, תשמ"ד (מהדיר ר"ש צאלח) ועוד; כת"י ירושלים yah136.