האלבום האבוד - תצלומי התימנים של יעקב רוזנר

right

left

הוצאה משותפת עם מוזיאון ישראל בירושלים

אלבום "השיבה הביתה מעָרָב" של יעקב רוזנר, מהצלמים הבולטים והמשפיעים בשנות הקמתה של מדינת ישראל, עוסק בסיפור קליטתם בארץ של יהודי תימן בשנים 1937-1936. האלבום תוכנן לראות אור בהוצאת שוקן בברלין ב־1938, אך נעצר לפני מכבש הדפוס, כשבית ההוצאה לאור נסגר בהוראת השלטונות הנאציים אחרי ליל הבדולח. מאז השתכח ואבד; הצגתו כאן היא חשיפה ראשונה, והוצאתו לאור אחרי 85 שנה היא בגדר תיקון וסגירת מעגל.

ד"ר יעקב (ז'אק) רוזנר נולד למשפחה מתבוללת במינכן ב־1902. בשנות ה־20 ביקר כמה פעמים בארץ, וב־1936 החליט להשתקע בה והעתיק את מגוריו לתל־אביב. הוא היה לצלם הראשי של הקרן הקיימת לישראל ועבד בשירות המוסדות הציוניים. אחרי מותו תרמה בתו למוזיאון את אוסף תצלומיו, וביניהם גם אלבום־דמה מוכן להדפסה. מאז חלפו שנים, ורק מחקר שנערך לאחרונה גילה שהעותק שנמסר לנו הוא האלבום שאושר לדפוס בברלין אך לא ראה אור.

באלבום 103 תצלומים של עולים מתימן בארץ ישראל מלווים בהסברים, והוא ערוך במתווה סיפורי: מהגעגועים לתימן, דרך מלאכות היד המסורתיות ולימוד התורה, ועד ההתגברות על קשיי הקליטה בארץ וההשתלבות בה. האלבום מוצג כעת לצידו של הטריפטיכון "פירות ראשונים" מאת ראובן רובין, שדמות התימני המתוארת בו היתה בעיני רובין הייצוג המובהק של היהודי המסורתי, השותף לבניית המולדת יחד עם היהודי האירופי החדש. רוזנר, יוצא גרמניה, יצר אלבום תצלומים רגיש ומעמיק, המבטא את מפגשו עם קהילת יהודי תימן ומהווה חלק מעיסוקם של צלמי התקופה בשרטוט פני החברה בארץ.

כל התצלומים הם הדפסות־כסף של יעקב רוזנר מתוך אוסף רוזנר במוזיאון ישראל,  שתרמה בתו נעמי שוורץ, ארה"ב

הפקת האלבום בגרסה נאמנה למקור בנדיבות האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר והעומד בראשה ד"ר יגאל בן שלום

right50

מחיר:120.00₪

left50

משלוח תוך 14 ימי עסקים ישיר לביתך

משלוח לחו''ל בתוספת תשלום (אנו ניצור איתך קשר)

ניתן להוסיף אריזה מתנה בעלות 25 ש''ח עם ההזמנה 

right2

הוצאת האגודה: 
חדש: