חראזי, חיים-יחיא בן אברהם
מרי חיים-יחיא בן אברהם חראזי ידוע מספרו נתיבות האמונה אשר נכתב בעיר תנעם שבמרכז תימן. זמנו המדויק אינו ידוע, ועפ"י הערכה חי במאה הי"ז ואולי אף במאה הי"ח. את מקומו בעיר תנעם קבעתי על סמך הכתוב בכת"י ירושלים 3896°8 דף 25 ע"א.
ספרו "נתיבות האמונה" עוסק בפילוסופיה עפ"י הקבלה, כתוב בתבנית המקאמות, והולך בעקבות ספר המוסר אשר חיבר מרי יחיא אלצ'אהרי. באקרוסטיכונים של השירים הוא מגוון את שמו בשמות נרדפים: יחיא, זכריה, חיים ואברהם. החיבור בנוי על ליקוטים מחיבורים שונים ומונה עשר מחברות. שמות גיבורי המחברות: טוביה בן זרח ושמואל בן לאל, והם עולים בחשבונם כשם המחבר ואביו.
בספר ישנו ויכוח בין היהודים והמוסלמים בתימן בעניין האמונה והדת. במחברת התשיעית טיעונים בשלושה נושאים: בני ישראל כביכול מבטלים את תורת ה', כביכול חלף דורו של משה רבינו וכביכול הקב"ה עזב את בנ"י. הוא מחזק את האמונה בקב"ה, שלא יתפתו לקבל את טענות המוסלמים, אשר ניסו לאסלם את היהודים.
החיבור נותר בידינו בארבעה כתבי יד, ורק המחברת התשיעית פורסמה ע"י י"ל נחום. פיוטיו מוזכרים מעט בחיבורי תימן, ומצאתי את ר' יוסף בן ציון חאצ'רי מהישוב כוכבאן, מעתיק במאה הי"ט פיוטים וכותב: "למו' יחיא בן אברהם אלחראזי תנצב"ה" (כת"י קופנהגן 30), וכן ר' שלמה בדיחי מחבר עולת שלמה מביא דברים בשמו.
להלן חלק מההקדמה לספר:
"אמר הנאנח, אשר יגע ולא לו הונח, מי ינחמני בגלותי, כי אם חכמתי בתורתי, המשיבה נפש לאדונה, כאשר נתנה, ויהי כזרוח השמש על הארץ, והשכל גבר על חומר קורץ... לחבר חיבורי בעשר מחברות, ולכם כולם שם אחד מכונה, ספר נתיבות האמונה. ולמדתי מהגאון שקדמני עטרת ראשי ואור עיני, כמהר"ר ר' יחיא בן סעדיא אלצ'אהרי בעל ס' המוסר, אשר מדרך השם לא סר, אמנם מחברתי מדברת בעיקרי העיקרים, ושורש כל הדברים מקובצת מכמה ספרים, מלוקטת מכמה חברים, אשר כנסתי ואספתי, וטפחתי ורביתי ואשים הכל בכלי קטן, ואקרב את משפטן, ואעמידה להם כלב משמרות בתוך המחברות...".
יתכן, והוא זה שחיבר את השירים: אני אתחיל באות, ואדון עולם שמך, אשר פרסם רצון הלוי.