דשאל, דוד בן מעודד

דיין וסופר, צנעא, אמצע מאה ט"ז

מרי דוד בן מעודד דשאל היה דיין בעיר צנעא באמצע המאה הט"ז. הוא חתום על שטר פס"ד בשנת תתתע"ג לשטרות (שכ"ב - 1562), העוסק בענייני מזונות לאלמנה. יחד אתו חתומים מרי מעודד בן זכריה - ראב"ד ומרי סעדיה בן יוסף מד'מוני החתום שלישי. הוא חתום "דויד בן מעודד", אך עפ"י השוואה והקבלה עם המקורות הבאים, הסקתי, כי משפחתו היא דשאל, וכי הוא מעתיק התלמוד.

שמו התפרסם יותר בזכות אחד מכתבי יד העתיקים והחשובים ביותר בו הועתק התלמוד בתימן. בחודש שבט אתתנ"ח לשטרות (ש"ז - 1547) הוא סיים להעתיק את מסכת זבחים. בידינו נותרו המסכתות הבאות: ביצה, פסחים, מגילה, מועד קטן וזבחים. יתכן והעתיק מסכתות נוספות.

בכה"י קכ"ח דפים, כ-35 שורות בעמוד, 14 מילים בשורה, והגיע כולו לספריית אוניברסיטת קולומביה.

מסכת ביצה ל"ח דפים, אין בה פירושים בשוליים

ובקולופון כתוב:

"הדרך עלך משילין, וסליקא לה מסכתא דיום טוב בסייעתא דשמיא ברוך העוזר עבדו בן אמתו דוד בן מעודד רי"ת, נשלם וברוך העוזר שושר"ש".

מסכת פסחים חסרה בתחילתה, וראשי הפרקים מכונים "פסיקתא". בנוסח המשנה בפרק י' לגבי הנוסח בהגדה. כתוב "גאל ישראל", ובסופה: "הדרנא עלך ערב פסחים סליקא מסכתא בעזרת שדי...".

במסכת מגילה ישנן תוספות רבות בין השורות ובשוליים, וכן ישנן תוספות במסכת משקין פרק א' מסכת מועד קטן.

בנוסח התלמוד ישנם שינויים רבים מאוד מנוסח הדפוסים של התלמוד, ולכן ישנה חשיבות גדולה במיוחד, לערוך מחקר מקיף ושיטתי בין כתבי היד התימניים של התלמודים, לבין הדפוסים וכתבי יד אחרים של התלמוד. חשיבות גדולה במיוחד לכתב יד זה, שכן כתב היד הוא בין היחידים שבו הועתקו מסכתות שלמות. כתב יד נוסף בו הועתקו מסכתות שלמות הוא כת"י מזרחי, שלאחרונה פרסמתי את פירושו למסכתות ברכות ופסחים לר' יוחנן מזרחי.

יחיאל קארה עסק רבות בכתב יד זה במסגרת מחקריו על מסורת תימן בדקדוק לשון התלמוד. י"ל נחום פירסם צילום של קולופון כתב היד.

בקולופון דף 128 כתוב:

"הדרן עלך פרק חטאת, סליק לה מסכתא בסייעתא דשמיא חודש מרחשון שנת אתתנ"ח לשטרות (ש"ז - 1547) במדינת צנעא, נשלם וברוך העוזר בגל"ט שכ"ט שושר"ש אמן ואמן. ספרא חלשא ומסכינא דוד ש"צ בן מעודד רי"ת בן סעדיה נע"ג בן יוסף תנצב"ה הידוע אלדשאל, אלהים ימחול לי על כל מה ששגיתי וטעיתי וגרעתי והוספתי ונסתר מעיני כדכת' שגיאות מי יבין מנסתרות נקיני, להתב הפשע ולכלות הרשע ולקרב הישע אמן ואמן".

בבי': רצהבי, במעגלות, ע' 100; רצהבי, פעמים 72 (תשנ"ז), ע' 111; יחיאל קארה, כתבי היד התימניים של התלמוד הבבלי, ירושלים תשמ"ד; י"ל נחום, מיצירות, ע' קע"ג; כת"י קולומביה T14 X893-20655-20654.