בני חנצ'ל
שם בית הכנסת או ישוב בשם בני חנצ'ל ידוע לי משלושה כתבי יד מן המאה הט"ו. רוב מוחלט של כתבי היד העתיקים מהמאה הט"ו, אשר נותרו בידינו, הם ברובם מצנעא וממרכז תימן, וקיימת הסתברות גדולה שאף כתבי יד אלו מקורם במרכז תימן. מאידך גיסא, ידוע חכם משרעב, שבדרום תימן, בשם מרי יפת בן דוד חנדלי, כנראה, על שם הישוב. יתכן, כי מוצא משפחתו לא משרעב.
המסמכים עוסקים במכירת כתב יד של חמשה חומשי תורה ונביאים ראשונים. להלן תיאור המסמכים:
המסמך הראשון נכתב ביום שני ו' באדר א' אתש"ף- רכ"ט-1469, ובו כתוב, כי סאלם בן יוסף בן אברהם מכר את כתב היד תמורת סכום של "חמשה עשר חרף זהב". הספר נמכר לשלום בן יוסף בן אברהם, ונתרם לבית הכנסת של אברהם בן יוסף בן סעיד חנצ'ל. חתומים על שטר המכירה שלושה אישים, כנראה, דיינים בישוב או באזור: מרי דוד בן יוסף הכהן, מרי יוסף בן סעדיה ומרי אברהם בן יוסף.
מפני חשיבותו של הספר ומחירו הגבוה נמכרו הספרים על ידי שטרות, ונחתמו על ידי חכמי הקהילה.
המסמך השני אינו מתוארך, ואף הוא עוסק במכירת כתב היד-"הספר אשר נקבע מחירו". עפ"י השטר, מוכר כתב היד הוא יוסף בן סלימאן חנצ'ל בתמורה לסכום של "עשרה זהב", אשר קיבל מכספי בית הכנסת בני חנצ'ל. חתומים גזברים של בית הכנסת: ר' יוסף בן שלמה ור' בנימין בירב אברהם, כנראה, חנצ'ל.
המסמך השלישי אינו מתוארך, ואף הוא עוסק במכירת כתב היד-"הספר הצהוב שלי". המוכר הוא בנימין בן אברהם חנצ'ל, בתמורה לסכום של "עשרה זהב", אשר קיבל מכספי בית הכנסת בני חנצ'ל. חתומים: יוסף בן שלמה ובנימין בן אברהם.
מסתבר, כי מכספי בית הכנסת בני חנצ'ל נקנו שלושה ספרים: תורה ונביאים ראשונים, ספר לא ידוע וספר שכינויו "הספר הצהוב שלי".
בית הכנסת כונה על שם הבעלים, משפחת חנצ'ל, כמקובל בתימן.
ישנה סבירות, כי השם בני חנצ'ל הוא שם בית כנסת בלבד ולא שם ישוב.