Page 3 - עלון האגודה - אלול תשפ״א
P. 3

יהדות תימן תחת שלטון האסלאם פרופ׳ יוסף יובל טובי >> השינוי לרעה במעמד היהודים בעקבות הכיבוש המוסלמי
עלֻמעאד'אבןג'בל,מפקדצבאובתימן, שלא לכפות את הדת החדשה על היהודים והנוצרים ולהתייחס אליהם בכבוד, כלשון המסורת שמביא המלומד המוסלמי מתימן עמר בן עלי אלג'עדי (3/1152 - לערך אחרי 1190). ואמנם, על פי המקובל, לא התאסלמו מיהודי תימן אלא מעט, לבד מן המתייהדיםממלכות ִחְמַיר,שעברוברובם אל האסלאם. בין יהודי תימן שהתאסלמו היו כמה תלמירי חכמים שהעבירו מסורות רבות מן היהדות אל האסלאם, והידוע
מכולםהוא ַּכעבּאלַאחבּאר. בהקשר זה יש לציין, כי עליית ֻמחמד עוררה ציפיות משיחיות בקרב לא מעטים מיהודי ערב והיו מהם שהאמינו כי הוא המשיח המצופה לגאול את ישראל. תסיסה משיחית זו, שראשיתה בימי מלכותו של יוסף ד'ו נואס, התעצמה בימי המרד של ַס ְיף אבן ד'ו יזן, ואחר כך במהלך השנים הראשונות להשתלטות האסלאם בתימן. אחד הביטויים המובהקים לכך היא פעילותו של עבד אללה אבן ַסבּאא אלִחמַירי,יהודימתימןשהתאסלםושנודע גם בכינויו אבן אל ַס ְו ַדאא על שם אמו הכושית. זמן לא רב לאחר מות ֻמחמד, בימי הכ'ליף ֻעת'מאן (644-656), עבר ברחבי הכ'ליפות המוסלמית והפיץ את הרעיון בדבר משיחיותו של ֻמחמד העתיד להיגלות בשנית, וכי עד אז חתנו עלי, שנשא לאשה את פאטמה בת ֻמחמד, הוא ממלא מקומו. אין צורך לומר, כי רעיונות אלו מקורם בתפישה המשיחית ביהדות ביחס למלכות בית דוד. עבד אללה אבן סבאא נחשב בעיני האסלאם הסוני כתחבולן שיצר את השיעה, שהיא הפילוג הראשון והעמוק ביותר באסלאם שתוצאותיו הקשות ניכרות, כידוע, עד ימינו.
תימןהִחמַירית,שהיתההמפותחת ביותר מבחינה תרבותית וכלכלית
מכל ארצות חצי האי ערב, היתה האחרונה לבוא אל תחת כנפי האסלאם. בשנת 628, כלומר שש שנים לאחר עליית האסלאם יצא אליה צבא מוסלמי בראשות מעאד' אבן ג'בל והשתלט עליה ללא קרב, לאחר שהמושל הפרסי באד'אן (Badhan) התאסלם ועמו גם כל מערכת השלטון הפרסי בתימן, וכן כמה משבטי תימן. בעקבות כיבוש זה, קיבלו עליהם את האסלאם כל תושבי תימן, למעט היהודים והנוצרים. אין ספק, שהתפשטות האמונה המונותאיסטית – בגרסתה היהודית או הנוצרית - בתימן ה ִח ְמ ַירית הקלה על תושביה המפולגים לשבטיהם לאמץ את האסלאם כדת ללא התנגדות ולהכיר ב ֻמחמד כנביא האל. עם זאת, האופי הלוחמני של שבטי תימן גרם לכך שתימן היתה הפרובינציה הראשונה בחצי האי ערב שביקשה בשנת 630 לפרוק מעליה את עולו של ֻמחמד, בהנהגת ַעבּ ַהלה אבן ַכּעב (נודעגםבכינויואלַאְסַודאלַענסי),שהציג עצמו כנביא ושינה את שמו ל"רחמן"; אך לאחר זמן קצר הוא נרצח על ידי שלוחו של ֻמחמד. עם זאת, השלטון המוסלמי בתימן היה עדיין רחוק מלהתייצב, שכן עם שהגיעה השמועה על מות ֻמחמד בשנת 632פרץמרדחדשבראשות ַקְיסאבןעבד יאגוס. אך גם מרד זה דוכא לאחר חדשים ספורים ומאז שלט האסלאם בתימן ללא כל מצרים. בניגוד למדיניות ֻמחמד כלפי היהודים באזור מדינה ובצפון־מערב חצי האי ערב בכלל, מדיניות שהביאה למעשה לחיסול הקיום היהודי כמעט לחלוטין, היה יחסו יותר נוח ליהודים (ולנוצרים) בתימן. המקורות הערביים מוסרים, כי ֻמחמד ציווה
אלול תשפ״א | האגודה לטיפוח חברה ותרבות 3





























































































   1   2   3   4   5