תערוכת בואי תימן - אביגיל אוחנה

בס״ד

 

"בואי תימן"

תערוכת יחיד לאמנית אביגיל אוחנה

 

בתאריכים  1-30/7/2024 

בתיאטרון ירושלים

רח' מרכוס 20, ירושלים

אוצרת : ד"ר בת שבע אידה

יח״ץ: מיכל סדן 

״בואי תימן״ הוא מסע אל עבר התרבות החומרית של יהדות תימן דרך חוויות, עדויות, וסיפורים. בלב הפרויקט ניצבת הכלה התמניה כפי שהייתה לבושה באזורים השונים: צבעונית, מעוטרת, ומלאה בסמליות. היא חשפה בפני עולם עשיר מלא בצבעים, סמלים, משמעויות מאגיות, משמעויות חברתיות ודידקטיות, פרטי טקסטיל יחודיים, וכמובן עבודת צורפות תימנית-יהודית מורכבת ומדהימה, סמל ומופת צורפותי. לצד הכלה ישנה סדרת ציורים מתוך צילומים של שני צלמים יהודיים שצילמו בתימן, והם מהווים הצצה לרקע הגאוגרפי, החברתי, ולחיי היהודים בתימן: הראשון הוא יחיא חייבי (1911-1977) שהיה הצלם היחיד בצנעא בשנות ה30-40. צילומיו מתעדים את הווי החיים בעיר וכן את חיי היהודים ומהווים תיעוד נדיר וחשוב מן התקופה. השניה היא מרים טנג׳י, יהודיה צרפתייה שבשנות ה-80 ביקרה בתימן מספר פעמים ותיעדה את הקהילות היהודיות האחרונות שנותרו בה. מתוך צילומיהם הנדירים בשחור-לבן בחרתי מספר צילומים המתעדים את הנוף העירוני, חיי היהודים, ונשים העוסקות במלאכות שונות, הצילומים העניקו לי השראה ליצירה והפיכו חיים בתרבות שהייתה ואיננה. 

בעבודת השטח נפגשתי עם נשים יהודיות שעלו מתימן, חלקן בשנות ה-50, וחלקן בעליית היהודים האחרונה בשנות ה-90. הנשים בנדיבותן הרבה שיתפו אותי בחוויותיהן האישיות, על משמעות הנישואין בגיל כה צעיר, על הטקסים השונים ועל החוויות המורכבות. סיפוריהן נסכו אור נוסף על דמותה של הכלה, והשפיעו על היצירה שלי. בנוסף לנשים שנישאו בתימן, ראיינתי גם כמה מבני הדור השני והשלישי העוסקים בשימור המלאכה המסורתית: צורפים, רוקמים, וציירת. קטעים ערוכים מן הראיונות ניתן לראות בקטע הווידאו בקישור המצורף.

אביגיל אוחנה, נולדה בשנת 1993 בירושלים. היא סטודנטית לתואר שני בחוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית, אמנית, ועוסקת בחינוך ואמנות קהילתית. בעבודותיה היא מתייחסת לחברה על שלל היבטיה, מסורת ומורשת, תרבויות זרות, תופעות והפרעות חברתיות, וקהילתיות, ומשלבת בעבודותיה אמנות-מחקר-חברה. בעבודותיה היא מבקשת להציף נושאים חברתיים ותרבותיים תוך שילוב של דמויות נוספות מן החברה שעשויות לתרום ולהתרם מן העשייה המשותפת.

עמותת ה׳אגודה לטיפוח חברה ותרבות׳ בנשיאותו של ד״ר יגאל בן שלום עוסקת בפעילויות תרבות, חינוך ומחקר בנושא מורשתם של יהודי תימן.  האגודה מפעילה את מוזיאון מורשת יהדות תימן בנתניה, מקיימת פעילויות תרבות בכל רחבי הארץ, מוציאה ספרים וכתבי עת, ותומכת באמנים צעירים בתחומי המוזיקה, המחול והאמנות, היוצרים השואבים השראה ליצירתם ממסורת יהודי תימן. 

 

נעילת התערוכה : 30/7/2024

כניסה חופשית

שעות ביקור בתערוכה:

ימים א'-ה 16:00-21:00

יום שישי : 10:00-14:00

מוצ"ש עד 21:30

 

 

קרדיט לצילום: יעקב בוטה

וידאו המלווה את התערוכה:

 

האמנית אביגיל אוחנה