Page 5 - עלון האגודה - שבט תשפב
P. 5

ד"ר יהודה עמיר
פרופ׳ יוסף יובל טובי
קודמיו, ואשר יש בהם כדי לגלות נעלמות ולפענח סתומות. החלק השני מוקדש – כאמור – לנושא המשיחיות בתימן, וכדרכו העקרונית במישור המדעי בחלק הראשון, כן נהג בחלק השני. ברם, בחלק זה מתגלה גם בקיאותו הרבה בספרות האסלאמית – במקורות ובספרות המחקר כאחד, ולא
ספרי האגודה
>> כרך ג׳ – קבלה ומשיחיות
לפנינו הכרך השלישי בסדרת מאמריו המקובצים של פרופ' יוסף יובל טובי. הכרך מחולק לשניים, בהתאם לנושאים המרכזיים: קבלה ומשיחיות
בתימן. החלק הראשון, הערוך בסדר כרונולוגי, סובב סביב יחסי ספרות-קבלה, עולמה של הקבלה, יחסי היסטוריה-קבלה. טקסטים מסוימים, שהם כנספחים, עוסקים ממש בעולמה של הקבלה. בכל הדיונים הללו מתגלה בקיאות רבה, הן בספרות המקורות, הן בספרות המחקר, ואין צריך לומר – מתוך משמעת מחקרית קפדנית. פרופ' טובי הופך אבן על אבן כדי לחתור ככל האפשר ל'אמת' הנכספת. בקיאותו בלשון הערבית ובערבית־ היהודית מנגישה לקורא קטעים מרובים מן המקורות – אלה המקורות שהוא נשען עליהם כמצע למחקריו ולבירור העובדות. וכך מתברכים אנו, בליוויו של המחבר, בהכרת שדה הספרות מנקודת מבט של היסודות הקבליים המשוקעים בו; וכך נמצינו למדים על מקומה של הקבלה בחייהם של יהודי תימן החל במאה הט"ו ועל דמויות מרכזיות שפעלו אז. מתוך כך, טובי אינו נמנע מהצגת טקסטים שלמים – איגרות או חיבורים – תוך כדי ניתוח לשוני, היסטורי וקבלי. מקום חשוב, יותר ממחצית החלק הראשון, נודע למאמריו של טובי בתחום הפולמוס הקשה בין מתנגדי הקבלה לבין תומכיה בתימן. בוודאי, טובי אינו הראשון שעסק בכך, אבל היא הנותנת. הוא בדק את ממצאי המחקרים שקדמו לו ונשען על גילויים חדשים – מה שאפשר לו להגיע לתובנות מלאות יותר ולמסקנות אחראיות יותר. בנקודה זו ראוי לברך את המחבר שטרח ויגע להמציא לפנינו מקורות שנעלמו מעיני
אחת הוא נזקק גם להבחנות בין זרמים תאולוגיים מוסלמיים שונים כדי לברר מקחם של דברים. השוואות אלה לעולמו של האסלאם מעלה 'הפתעות' רבות, שצריכות לעמוד לעיני העוסקים בשאלת המשיחיות היהודית. הנה, למשל, מתברר שהשאלה המשיחית לא נעדרה מן המחשבה המוסלמית, וכי היו השפעות הדדיות, כאשר
שבט תשפ״ב | האגודה לטיפוח חברה ותרבות 5


























































































   3   4   5   6   7