Page 6 - עלון האגודה - אלול תשפ״א
P. 6

ד"ר יהודה עמיר
פלטיאל גיאת
משנתיים ימים בדייקנות וביסודיות. נפלה בחלקי הזכות ללוות את המחבר בתהליך עריכת הספר ובהתקנתו לדפוס. לשונם של הדוברים השונים ודרכי ניסוחם לא היו שווים. פרטים רבים בחומר הגלם היו בלשון הערבית- התימנית ששימשה בפיהם, מי יותר ומי פחות. במהדורה זו הואחד הנוסח על פי הרובד הלשוני של הדובר העיקרי, ר' שמעון מלאחי, שזיכרונותיו ממלאים את רוב רובו של ספר זה. על פי רוב תורגמה הערבית שבלשון הדוברים לעברית, חוץ מביטויים שגורים ומטבעות לשון מקובלים. כל אלה נותרו בלשון המקור ופורשו
בתוך סוגריים או בהערות השוליים. הספר פונה אל הציבור הרחב, אך גם חוקרים ימצאו בו ברכה רבה. ההסברים שבהערות השוליים כוונו אל בני הדור הצעיר ובני הדורות הבאים, ועל כן מועטות הן ההפניות לספרות
ספרי האגודה
>> ספר ד'מאר
ספרו של עוזיהו משולם הוא מסמך תיעודי רב ערך המשמר את דמותה של אחת הקהילות החשובות בתימן, קהילת ד'מאר, על מנהגיה ואורחות חייה בחיי היומיום, בימי חג ומועד, בימי אבל ושמחה. ספר זה הוא היחיד שסוקר באופן מקיף את תולדות יהודי ד'מאר במאת השנים שלפני העלייה הגדולה ארצה. הספר מחזיר את הקורא שנים אחורה אל הרובע היהודי של ד'מאר שבתימן, ומחיה את דופק החיים של ימים עברו. הוא מתאר את המציאות החומרית והרוחנית של הקהילה ונזכרים בו מקומות, אישים, אירועים היסטוריים, מוסדות
הקהילה וסדרי הדת. פרטים היסטוריים חשובים מקופלים בין דפיו של ספר זה, ויחד עם זאת אין זה ספר היסטוריה רגיל. התיאורים והסיפורים מובאים בו כפי שתוארו בידי זקני ד'מאר שסיפרו אותם, חלקם עובדות היסטוריות ומעשים שהיו, וחלקם – חן של ספרות עממית משוך עליהם. הורתו ולידתו של הספר במאות שעות של ראיונות שקיים עוזיהו משולם במשך שנים רבות עם כעשרים מיוצאי ד'מאר, רובם המכריע עם חמיו, ר' שמעון בן יחיא מלאחי ז"ל. כאשר נחשפתי לראשונה למידע החשוב הזה, שהיה מונח בערימת דפים גדולה בכתב יד, הופתעתי מהיקף החומר ומהאופן שבו מיין עוזיהו את הנושאים בעקביות ובדייקנות. חומר הגלם לכתיבת הספר היה אפוא דפים רבים של תמלולי ראיונות כתובים בכתב יד, מאוגדים וממוינים על פי נושאים. כבר בראשית העבודה ברור היה שהחומר הרב לא יוכל להופיע בספר אחד, והמשימה הראשונה והקשה מכולן הייתה להכריע מה מן החומרים ייכלל בספר ומה לא. לאחר שנבחרו הטקסטים שיופיעו בספר, החל עוזיהו בעבודה יסודית של ריכוז פרטי המידע של המסרנים השונים לשם גיבושם ליחידות סיפוריות שלמות. עוזיהו מיין את הסיפורים לפרקים ולתתי פרקים וקבע את סדר הנושאים. על מלאכה זו שקד למעלה
6 האגודה לטיפוח חברה ותרבות | אלול תשפ״א


























































































   4   5   6   7   8