Page 7 - עלון האגודה לחודש אלול תשף
P. 7

מתחילים בספר המדע. מה יש בו?
ספר המדע הינו הספר הראשון בתוך החיבור "משנה תורה" המכיל י"ד ספרים. בספר זה פורש הרמב"ם בחרט אומן את היסודות של האמונה היהודית, בבהירות ובשפה נפלאה. הספר פותח בפסגת המאמץ האנושי: ידיעת ה', עובר לתאר בקצרה את תורת הסוד (מעשה בראשית ומעשה מרכבה), ממשיך במצוות חיים של קידוש ה', כשבמעלתם הגבוהה ביותר נמצא הנביא. כאן הרמב"ם מציב את לימוד המדעים בימינו כמצווה מן התורה, איןמדובר בלימודי חול אלא בלימודי קודש! לפני שיתחיל הרמב"ם לעסוק בחובת לימוד תורה, שלה חייב כל אחד להקדיש זמן בכל יום ויום, הוא מבקש לכונן מעשי גוף בריאים, ולעצב את מידות הנפש של היהודי, את אופיו ואת תודעתו. כאן הרמב"ם מציב את ההתעמלות והשמירה על הבריאות חמען היות האדם שלם להכיר את בוראו כמצווה מן התורה! הרמב"ם יגדיר מהו הריחוק מה', מהי עבודה זרה, ומהם האמונות התפלות והפסולות. הרמב"ם יזהיר משרלטנות והזיות, ויוליך את המאמין לאמונת אמת. בסוף הספר ידבר הרמב"ם על התיקון מעבירות, על חירותו של האדם ועל אחריותו הנובעת מכך, הבחירה החופשית, על הגמול (העולם הבא) ועל העונש (הכרת), ועל מידת הקרבה לה' והדרישה הנובעת מכך. אל הדעת והאהבה.
תתחילו ללמוד עכשיו, אנחנו אתכם!
לשם הקלת הלימוד, העשרנו את הדרכים ללמוד את הרמב"ם: בספרים דיגיטליים, באינטרנט, באפליקציה, וגם בספרים פיזיים במגוון מהדורות. הביאור קצר שאף הרמב"ם תפס ליסוד, "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה", בחינת מועט המחזיק את המרובה, כולל איורים המבארים את ענייני הראליה שבספר, והוא מיועד בעיקר לקהל הרחב, אך גם
משנתו יסוד לפסיקה המתחדשת. ונדמה שהסיבות שהניעו את הרמב"ם לכתיבת חיבורו זה, כמתואר בהקדמתו, תקפות גם בימינו, ואולי אף יותר. הסיבה הראשונה היא המספר הרב של המקורות העומדים בפני היהודי, העומד נבוך מול אוצרות הספרות היהודית, ואינו יודע באיזה מהם להתחיל ללמוד וכיצד לפלס את דרכו בהם. מעטים הם המצליחים להקיף ולכלול את הדר גדולתה של התורה בשלמותה: הנחיה אישית ולאומית בדרכי הבורא יתברך, הפרוסה על כל תחומי החיים. מתוך צורך זה, הרמב"ם מגיש ללומד תמצית של התורה שבעל-פה לכל ענפיה בבהירות ובסדר מופלא, כעין "מפה" פרוסה. הסיבה השנייה היא הקושי, שהיום הוא חמור יותר מתמיד, להכריע בין דעותיהם של חכמים ולהביא את המציאות אל מימוש החזון הגדול של העם היהודי, תורה אחת והלכה אחת לכל, בלא זה אומר בכה וזה אומר בכה ואין הכרע ביניהם. תפיסה זו, שלא להכריע בהלכה, מעקרת את הכוח המניע להופעת התורה בחיי המעשה. מתוך כך, קם הרמב"ם והכריע בכל עניין, והעמיד לפני הלומד מסכת שלמה ומקיפה, מוכרעת וברורה, של משנה הלכתית המיועדת לכל: "קטן וגדול, איש ואישה, בעל לב רחב [=הבנה עמוקה] ובעל לב קצר" (הלכות יסודי התורה ד,יג). הכרת תשתית זו מסמנת את היעד הברור בלא חשש ובלא פקפוק. המבנה האדריכלי של הספר מוליך את הלומד למן הדברים היסודיים דרך התורה כולה ועד לימות המשיח. ההכרעה שהרמב"ם נוקט בה בכל הספר מעקרת את הרוח המדולדלת, חסרת היעד, האוהבת להנציח את המחלוקות, את חוסר האונים, את המבוכה ואת רפיון המעשה שהיו לפניו. גם אם אין פוסקים בכל דבר כהרמב"ם, הדרך שהוא מסרטט ברורה היא, והיעדים מוגדרים היטב. זו האסטרטגיה של ההלכה
היהודית במיטבה.
המשך בעמ׳ 8 >>
7



























































































   5   6   7   8   9