בלוג יהדות חברה וקהילה
"וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם"
"לְשִׂכִּים"- רש"י: יתדות המנקרות עיניים; אחרים: קוצים או חצים ומסמדות חדים.
"וְלִצְנִינִם" - קוצים דוקרים ומכאיבים.
"בְּצִדֵּיכֶם" – יש המפרשים מלשון לצוד וללכוד, לצודד נפשות.
בקיצור: אם לא תורישו את הגויים, הם יהוו לכם מכשול "וינקרו את עיניכם".
שאלות:
- רש"י ל' ד' – "ואסרה אסר... בנעוריה" – בת ‑‑‑‑‑ שנה ויום אחד נחשבת לבוגרת ואינה ברשות ‑‑‑‑‑.
- בעל הטורים ל' ה' – "ושמע אישה ביום שמעו והחריש לה" – אם בעלה חרש – האם יכול הוא להפר את נדריה?
- רש"י ל"א ה' – "ויִמָּסרו" – מדוע לא הזדרזו בנ"י להתגייס למלחמת מדין?
- רש"י ל"א ו' – על מי אפשר לומר שהתחיל במצווה וגמר אותה?
- רש"י ל"א י"ד – "ויקצוף משה על פקודי החיל" – מכאן לומדים שכל סרחון הדור תלוי ב‑‑‑‑‑, שיש כח בידם למחות.
- מהו פירוש המלים?
- "ואם הניא אביה אותה" (ל' ו'): 1. מנע 2. הניע 3. סירב
- "הֵחלצו מאתכם אנשים" (ל"א ג' – עפ"י התרגום): 1. הצילו 2. זרזו 3. חלצו
- "ויִצְבאו על מדין" (ל"א ז'): 1. התלכדו 2. התאמנו 3. עלו
- "ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם" (ל"ג ב'): 1. מקורת 2. אירועים 3. יציאות
- "לא יחֵל דברו" (ל"ג ג'): 1. יתחיל 2. יעשה דברו חולין 3. יחול
- "והיה אשר תותירו מהם לשִׂכּים בעיניכם" (ל"ג נ"ה): 1. קוצים או מסמרים חדים 2. פח ומוקש 3 . מכשול
- "מהֹר ההר תְתָאו לכם" (ל"ד ח'): 1. תתאוו 2. תכבשו 3. תסמנו
- "והִקְרִיתם לכם ערים" (ל"ה י"א): 1. תכינו/תזמנו 2. תקבעו 3. תהפכו את הערים לקריות
- "השליך עליו בצְדִיה" (ל"ה כ'): 1. בכוונה/בזדון 2. במארב 3. ע"י כלי ציד
- "ולא תחניפו את הארץ" (ל"ה ל"ג): 1. תרשיעו/תטַמאו 2. תמעלו 3. תבגדו
למתקדמים:
- מהו ההבדל בין שבועה לנדר? ב‑‑‑‑‑ אוסר האדם את החפץ עליו, ואילו ב‑‑‑‑‑ הוא אוסר את עצמו על החפץ.
- ל"א ב' – "נקום ... מאת המדינים" – למה דווקא המדינים? רש"י: כי ‑‑‑‑‑ (התרגזו) על ריב לא להם. ה'משך חכמה': כי האנשים חשדו במשה שבגלל שהותו הממושכת ב‑‑‑‑‑ ונישואיו לבת ‑‑‑‑‑, כהן מדין – נשא פנים למדינים ולא נגע בהם לרעה.
- ל"א ג' – האלשיך הקדוש מעיר, שהקב"ה וויתר על כבודו וציווה: "נקום נקמת ‑‑‑‑‑ ‑‑‑‑‑", אך משה פנה אל העם שיוותרו על כבודם ודיבר על "נקמת ‑‑‑‑‑ במדין".
- ל"א ח' – "ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב" – בעל הטורים כותב, שהביאוהו לפני ‑‑‑‑‑ ודנוהו כדין "‑‑‑‑‑ לא תחיה" (שמ' כ"ב י"ז).
- רש"י ל"א כ"ג – בעניין הגעלת כלים – הכלל הוא: כדרך תשמישו ‑‑‑‑‑.
- רש"י ל"ב ט"ז – מניין שהם חסו על ממונם יותר מבניהם?
- ל"ב כ"ט-ל"ג – בעקבות פסוקים אלה – איך נקרא 'התנאי הכפול'?
- נא לסדר את האתרים הבאים עפ"י מיקומם מצפון לדרום: נחלות ראובן, חצי המנשה וגד, מדין, אדום.
- בעל הטורים ל"ג י"א – "ויחנו במדבר סין" – בזכות מה הפך מדבר סין למדבר סיני?
- ל"ה ז', י"ג – ללויים ניתנו ‑‑‑‑‑ ערים ועוד ‑‑‑‑‑ ערי מקלט.
- ל"ו ד' – "ואם יהיה היובל" – רש"י וראב"ע: ו‑‑‑‑‑ אם יהיה היובל, לא ‑‑‑‑‑ הנחלה לשבטו.
- רש"י ל"ו י"א – "מחלה תרצה"... – כאן מנאן הכתוב לפי ‑‑‑‑‑ (גילן), ובכל המקרא מנאן לפי ‑‑‑‑‑.
תשובות:
1. 12, אביה 2. לא 3. לוי 4. על פנחס 5. גדולים 6. א. 1 ב. 2 ג. 3 ד.2 ה. 2 ו. 1 ז. 3 ח. 1 ט. 2 י. 1
למתקדמים:
1.נדר, שבועה 2. נתעברו, מדין 3. יתרו 3. בני ישראל, ה' 4. משה, מכשפה 5. הגעלתו 6. כי הקדימו מקניהם לטפם 7. תנאי בני גד ובני ראובן 8. חצי המנשה, גד, ראובן, אדום, מדין 9. בזכות היו"ד של עשרת הדברות 10. 42 ערים ו-6 ערי מקלט 11. אפילו, תחזור 12. גדולתן, חכמתן