הרופא, זכריה בן שלמה-הרז"ה*

מגדולי חכמי תימן, מצנעה בני קיס וד'מאר - מרכז תימן, מאה י"ד-ט"ו

מרי זכריה הרופא בכינויו הרז"ה - מרי יחיא בן סלימאן אלטביב, היה מגדולי חכמי תימן במחצית הראשונה של המאה הט"ו. הוא חי כנראה בד'מאר שבמרכז תימן, ובישובים הסמוכים כמו מצנעה בני קיס. הוא נולד באמצע המאה הי"ד ואת רוב חיבוריו כתב בתחילת המאה הט"ו. הוא התפרנס מהיותו רופא, ואף כתב חיבור ברפואה - אלוג'יז הקצר.

מוצא משפחתו מהעיר ד'מאר או מהסביבה. הוא העתיק את ספרו העיקרי מדרש החפץ בישוב מצנעת בני קיס. מרי דוד בן ישע הלוי, מחכמי תימן בדור שאחריו, מכנהו "אלחכים יחיא אבן סלימאן אלד'מארי" - מלמדת שמוצא משפחתו מד'מאר.

הוא כתב ספרים רבים ונחשב לאחד מחכמי תימן הפוריים ביותר, ולמרות זאת אין בידינו פרטים בסיסיים על תולדות חייו. ספריו הרבים עוסקים בתחומים השונים: מדרשים לתורה, פירוש למשנה, ספרי הלכה ופילוסופיה יהודית ועוד, הכתובים במשולב בשלוש השפות: עברית, ערבית וארמית, השפות שחכמי תימן שלטו בהן היטב.

להלן פירוט ספריו:

א) @44מדרש החפץ@55 - מדרש לחמשה חומשי תורה ונחשב לאחד הקדומים שבמדרשי תימן. חובר בשנים קפ"ז- ק"צ (1427-1430). המדרש על סדר פרשיות השבוע, ומלא בנושאים פילוסופיים ומדעיים כפי שהיה מקובל בתקופה זו בתימן. אחד ממקורותיו העיקריים הוא מדרש הגדול. הוא משמר מסורות, מדרשים ונוסחאות נדירים ועתיקים. ההפטריות והמגילות משולבות בגוף המדרש, למשל, מדרש אסתר משולב בפרשת בשלח בנושא עמלק.

להלן קטע מהקולופון מתורגם לעברית:

"אמר הרופא יחיא בן סלימאן מחבר הענינים הללו, להזכיר כי אני משביע בשם את המעיין בספרי זה ומוצא בו חסרון או טעות יתקנם... כי זה בא לו ממצוקת הגלות והשכחה. והיה גמר החיבור בסוף שנת הק"ץ ליצירה (1430), תהא סוף וקץ לכל גלויותינו, ונתחבר ואני נמצא במצנעת בני קיס".

בסוף המדרש הוא כותב שיר בשבח החכמה והמדעים. המדרש נדפס במלואו ע"י מאיר חבצלת בירושלים תשנ"א-תשנ"ב.

ב) @44פירוש להפטריות@55 - כתב היד משולב בתוך מדרש החפץ. נדפס ע"י י"ל נחום בספר ההפטריות, ת"א תש"ט.

ג) @44מדרש שיר השירים@55 - חובר עפ"י בקשת אחד מתלמידיו.

ד) @44מדרש מגילת אסתר@55 - כתוב בעברית. נדפס ע"י י"ל נחום בספרו חשיפת גנוזים.

ה) @44פירוש למגילת איכה@55.

ו) @44ביאור למעשה המרכבה@55 - יחזקאל, מוזכר בתוך פירושו להפטרת יתרו "וכבר חיברתי במרכבת יחזקאל דישעיה".

ז) @44פירוש למשנה@55 - פירושים בצורת שאלות ותשובות למשנה. התשובות מבוססות על התלמוד, פיה"מ לרמב"ם וספרי רמב"ם אחרים. כולל גם הסברים פילוסופיים וכדבריו בהקדמה:

"אמר המורה יחיא אבן סלימאן הרופא: ראיתי לקבץ שו"ת מן המשנה במידת יכולתי וה' יתעלה יהיה בעזרנו בחסדו וברחמיו".

ח) @44נימוקי הרז"ה@55 - ספר המאור - פירוש למשנה תורה לרמב"ם על רוב הסדרים. הספר חובר בשנת אתשל"ח לשטרות (קפ"ז - 1427).

ט) @44פירוש לספר המצוות לרמב"ם@55 - מוזכר בספר המדע: "עתיד אני לבארו בעזרת השם ית' בחיבור שיוקדש לכמה עניינים מספר המצוות". בהקדמה: "אתחיל לכתוב פירוש ספר המצוות".

י) @44פירוש להלכות שחיטה@55 - מוזכר במדרש החפץ פרשת אמור, מתורגם לעברית: "וכבר ביארנו בפירוש הלכות שחיטה הענינים".

יא) @44ספר אלוגיזי@55 - ספר העוסק בנושאי רפואה, מחולק לשלושה חלקים:

א) מזגי החולים, סימניהם, הקזת דם ומבנה גוף האדם,

ב) ביאור התרופות, טבען ודרכי הכנתן,

ג) פירוט התרופות, סיבות המחלות, סגולות וקמיעות.

יב) @44תוספת והשלמות למדרש@55 - תוספות שאסף המחבר לאחר גמר כתיבת מדרש החפץ.

יג) פירוש להגדה של פסח.

יד) פירוש לספר מורה נבוכים לרמב"ם.

טו) אסף וקיבץ לספר שאלות רבות ששאלו אנשי עדן את ר' אברהם בן הרמב"ם.

טז) שו"ת בנושאים פילוסופיים.

יז) @44המרגלית הנבחרת@55 - אלדרה אלמנתכ'בה.

יח) פירוש לספר העיון לרבי חסדאי ראש המדברים.

מכל חיבוריו נדפסו מדרש החפץ, פירושו להפטריות ומדרש אסתר. חיבוריו מפוזרים עדיין בכתובים בספריות שונות.

נפטר, כנראה, לקראת המחצית הראשונה של המאה הט"ו.

בבי': מדרש החפץ מהדורת מאיר חבצלת (ירושלים תשנ"א-ב); י"ל נחום, חשיפת, ע' ק"פ-קצ"א; טובי, כת"י חדש, תגים ה-ו (תשל"ה), ע' 71-95; הפי"ק בתוך: ר"ש גמליאל, חכמי היהודים, ע' קפ"ה-קפ"ו; ר"י קאפח, חמש מגילות (ירושלים תשכ"ב) מבוא, ע' י"ג-ט"ו; רצהבי, תורתן, ע' כ"ג-כ"ח (ושם הפניות נוספות); יצחק לנגרמן, המדעים המדויקים, ע' 22; כת"י לונדון 363-6022; כת"י בהמ"ל 8713-50052; כת"י בהמ"ל 9781-50274; כת"י קמברידג' 551-18707; כת"י עלי תימן 24-44265 (כת"י נוספים נזכרים אצל רצהבי).