ד'מארי, מנצור בן שלמה*

מגדולי חכמי תימן, ד'מאר - מרכז תימן, מאה ט"ו

מרי מנצור בן שלמה ד'מארי ידוע גם בשמו מרי חטר בן שלמה-סלימאן אלמעלם-אלד'מארי. היה מגדולי חכמי תימן בתחילת המאה הט"ו. נולד וחי בעיר ד'מאר במחצית השניה של המאה הי"ד והתפרסם ע"י ספריו הרבים.

חיבוריו הרבים נכתבו בשנים קפ"ג-קצ"ו (1423-1436), ורובם עוסקים במדרש ובפילוסופיה יהודית. הוא ומרי זכריא הרופא מייצגים בתימן את אחת מתקופות הזוהר בתימן של יצירה מדרשית פילוסופית, קודם להתפשטות הקבלה וספרי הדפוס בתימן.

עניו וצנוע היה, ואף לא טרם לרשום את שמו בחיבוריו, אבל לאחר שראה כי אנשים אחרים מייחסים לעצמם את ספרו, מאה שאלות ותשובות, החל לציין את שמו בחיבוריו.

ידועים שישה מחיבוריו:

א) @44מדרש מאור השכלים@55 - סראג' אלעקול - הספר הוא ממדרשי תימן העתיקים והחשובים. כתוב רובו בערבית יהודית וכשליש ממנו כתוב בעברית. הספר מיוחד בדרכו הפילוסופית, ומקורותיו העיקריים: משנה ותלמוד, ספרא, רס"ג, הרמב"ם ומרי נתנאל בן ישע, מחבר מדרש נור אלט'לאם - מאור האפילה. לעתים משלב גם מקורות מוסלמיים. הספר חובר לפני שנת קפ"ג (1423). חלק מהספר עדיין לא נמצא.

ב) @44מאה שאלות ותשובותיהן@55 - מאיה מסאלה וגואבהא - הספר בנוי בצורת שאלות ותשובות, ועוסק בפילוסופיה בביאור מאמרי חז"ל ודברי הרמב"ם במורה נבוכים. בשנת אתשל"ד לשטרות (קפ"ג - 1423) ערך שבעים שאלות ובהמשך השלימם למאה. החיבור נותר בידינו רק בחלקו.

להלן קטע מהקדמתו לספר מתורגם לעברית:

"הנה כבר הזדמן לי בשנת אתשל"ד לשטרות (קפ"ג - 1423) קיבוץ שבעים שאלות ותשובתם מדברי החכמים ז"ל ומדברי הפילוסופים האמיתיים שבהם, ובייחוד מדברי הגאון העצור נר האומה אשר האיר עלינו מאפילתנו ר' משה הזמן בן ר' מימון זצ"ל ירצהו האל יתעלה עליו וירצהו בגן עדן. ועתה הזדמן לי אני חטר בן אבא מרי נע"ג בן אלמעלם ז"ל, כי אוסיף שלושים שאלות עד שיהיו סך הכל מאה שאלות, ואין לי בזאת אלא המעט והיגיעה בקיבוצן והכל לחכמים ז"ל והפילוסופים כמו שהזכרנו לעיל... ואלה מאת השאלות אשר חברתי מהן בעבר שבעים בלי סדר. והניעני אחד היועצים להסדיר אותן, ואני לא הזכרתי את שמי עליהם, וקרה במי שלא נזכירהו, והתפאר בהן בפני עמי הארץ, ואמר שהם חיבורו, ואעפ"י שלא נגרם לי נזק בכך, אבל לא יסכים השכל במה שיגעתי בו, ויאמר הזולת שזה שייך לו".

ג) @44שרח אלקואעד@55 - חיבור פילוסופי על י"ג העיקרים ברמב"ם, כפי שמפרט בפירוש המשנה מסכת סנהדרין פרק י'. המניע לחיבור הוא ספר אחר שנכתב בימיו, ושיטתו אינה תואמת לשיטת המחבר. הוא מרבה לצטט את הרמב"ם, את ספרו מדרש מאור השכלים ומעט מקורות מוסלמיים. הוא מזכיר מגיפת דבר כבדה שהייתה בתימן בשנת אתשמ"ז לשטרות (קצ"ו - 1436), ולכן מסתבר, כי הספר חובר לאחר שנה זו. הספר הגיע בשתי מהדורות.

ד) @44פירוש למשנה@55 - שרח עלי אלמשנה - תוספת פירוש לפיה"מ של הרמב"ם. לעתים הוא משווה בין חיבוריו השונים של הרמב"ם: פיה"מ, מורה נבוכים וספר ההלכות. הספר מסודר לפי השו"ת והוא, כנראה, מהדורה אחרת, ושונה מפירוש המשנה לר' זכריה הרופא.

ה) @44תשובות לשאלות אבן סעד@55 - התשובות מכוונות למרי דוד בן סעד רבו של מרי עמרם בן שלמה קפאעי. התשובות מוזכרות בספרו מאה שאלות. החיבור לא נותר בידינו.

ו) @44תשובות לשאלות בן שיאחי@55 - התשובות מוזכרות בספרו מאה שאלות. לא ידוע מה תוכן הספר. לא נותר בידינו.

שמו וחיבוריו מוזכרים אצל חכמי תימן, כמו: בספר בית תפילה למרי שלמה בן סעדיה חראזי מן המאה הי"ז. לא ידוע מתי נפטר.

בבי': י"ל נחום, חשיפת גנוזים, ע' רל"ח-רמ"ב; רצהבי, תורתן, ע' כ"ח-ל"א (ושם הפניות נוספות); ר"ש גמליאל, חכמי היהודים, ע' קי"ח-קי"ט; בית תפילה שההדיר ציון בר מעוז; טובי יוסף, תגים ה'-ו' (תשל"ה), ע' 71-95; כת"י אונ' נ"י 148-34876; כת"י קוק 259-22822; כת"י קאפח 40-33540 ועוד.