משה אוסי

מְגִלַּת אֵיכָה היא קובץ של חמש קינות, שנתחברו לאחר חורבן בית המקדש הראשון. חז"ל מייחסים את חיבור המגילה לירמיהו הנביא, ומְכנים את הספר "מגילת קינות", וכך שמו בִשְפות אירופה Lamentationes   - קינות בלטינית. המגילה פותחת ב- "אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד". 'איכה' – צורה מואורכת של מילת השאלה 'איך', והיא משמשת בַמקרא לִפְתיחת שאלה רטורית, שהיא אמירה יותר מִשּאלה: "אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכם" – מלין משה על כובד משאו, וישעיהו קובל על הידרדרות צאן מרעיתו: "אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה".

א. תמוז – שם אליל בבלי

ננתח את השם "יוחאי" ודומיו לכבוד ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר.http://www.teman.org.il/sites/default/files/1ujyco1eq.jpg

א. הכל בסדר - זוזים בחרוזים

גפן מקדֵש ומזכיר ישראל וזמנה, נטילה, כרפס לטיבול כמו בכל השנה.
יחצה המצה ולשניים יחלקנה, ואת הפרוסה יחביאנה.
ובארמית תחילה: הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא, וכל דכפין – תפדל, ללא הזמנה.
ומסלקים הקערה לכבוד מה נשתנה.
עבדים היינו בראשונה, ור' אלעזר בן שבעים שנה.
וכל אחד מהבנים הִקְשה, ואבא ענה.
עבודה זרה עוד מאוּר כשדים וחרנה,

א. מלים פרסיות שעברו לעברית ולשפות לועזיות

האם הייתם מאמינים שהמילה 'אתרוג' מוצאה בשפה הפרסית? ולא רק זאת; המלה עברה גם לשפות אירופה ונתנה להם את ה-orange=תפוז ואת ה-rouge=צבע אדום בצרפתית.

א. שיבוטים ושוטים בט"ו בשבט

חנוכה – חג החינוך - השורש חנ"ך פירושו: התחלה, ראשוניות והתחדשות; וכמו החניכיים והחך המשתתפים ראשונה בטחינה ובטעימה, כך בחינוך, המחנך - תפקידו להכניס מזון רוחני לנשמת החניך, ותמיד שיהיה בו מן החידוש, מעין ''טעמוּ וראו כי טוב''. המחנך הנבון – ראוי שימדוד את יכולת הקליטה של חניכו: "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל-פִּי דַרְכּו" ; וכפי שאינך נותן לתינוק מזון מעבר ליכולת הקיבולת שלו, שמא תגרום לו לחנק, כך במזון הרוחני - 'חניכת' יתר עלולה לגרום ל'חניקת' החניך ולמאיסת הלימוד.

עמודים

Subscribe to משה אוסי